For Release at
21 Jan 2010 12:00 PM

Radio on suomalaisten suosima media

Radio on säilyttänyt vahvan asemansa kovenevassa mediakilpailussa. Finnpanelin tekemän Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan radio tavoitti viime vuonna peräti 95 prosenttia suomalaisistaj oka viikko. Keskimäärin suomalainen kuuntelee radiota yli kolme tuntia päivässä.

Perinteinen radiovastaanotin on edelleen ylivoimaisesti suosituin tapa kuunnella radiota. Internetin kautta radiota kuuntelee kuitenkin silloin tällöin reilu kolmannes suomalaisista, viikoittain noin joka kymmenes. Kännykän kautta radion viikkotavoittavuus on 6 %.

- Radiolla on takana hyvä vuosi ja vuosikymmen. Radio tavoittaa päivittäin 3,5 miljoonaa suomalaista ja on erityisen mielenkiintoista nähdä, että haasteellinen kohderyhmä 15–24-vuotiaat nuoret kuuntelevat jopa enemmän radiota kuin kymmenen vuotta sitten. Suomalaisille on asuinpaikasta riippuen tarjolla parikymmentä FM-kanavaa ja tänä päivänä lisäksi lukuisa määrä internet-radiokanavia. Uskon, että radion suosio Suomessa jatkuu vahvana myös uudella vuosikymmenellä, Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell sanoo.

Suosikkikanavissa ei muutoksia

Koko väestön radionkuuntelu jakaantuu melko tasan Ylen kanavien (52 %) ja kaupallisten kanavien (48 %)kesken. Yksittäisistä kanavista kuunnelluin on Yle Radio Suomi 36 prosentin kanavaosuudellaan. Kaupallisten kanavien ykkönen on Radio Nova.

Kansallinen Radiotutkimus selvitti viime vuonna ensimmäistä kertaa myös ruotsinkielisten suomalaistenkuuntelutottumuksia. Tämä ei kuitenkaan aiheuttanut merkittäviä muutoksia kanavien markkinaosuuksissa.

Suurin osa radiokuuntelusta tapahtuu päiväsaikaan kotona. Klo 7.15-16.30 välisenä aikana radiota kuuntelee yli miljoona suomalaista joka päivä. Iltaseitsemään mennessä kuuntelijoiden määrä vähenee puoleen.

Liite: Kansallisen Radiotutkimuksen keskeiset luvut 2009.

Finnpanel
Lena Sandell

Finnpanel
Asiakkuuspäällikkö
Mervi Raulos

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, jokamittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTVOy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry.

Kansallisen Radiotutkimuksen keskeiset luvut 2009

Viikon tavoittavuus = kanavaa viikon aikana kuunnelleiden eri ihmisten lukumäärä.
Kanavaosuus (%) = osuus kuunteluajasta = kanavan osuus kaikesta radion kuuntelusta.

Viikon

tavoittavuus Kanavosuus