10.11.2010 10:00

Radiolaitteiden määrä lähes kaksinkertaistunut 10 vuodessa

Kotona on keskimäärin kuusi radiovastaanotinta.

Radiolaitteiden määrä lähes kaksinkertaistunut 10 vuodessa.

25 vuotta sitten perustettujen kaupallisten kanavien myötä nuoriso löysi radion, mikä osaltaan vaikutti siihen, että suomalaisten radion parissa viettämä aika lisääntyi. Internet ja MP3-soittimet eivät ole horjuttaneet radion suosiota nuorison keskuudessa. Radion tulevaisuus vaikuttaa vakaalta, sillä 15–24-vuotiaat kuuntelivat viime vuonna radiota jopa enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

Uusien radiokanavien synty merkitsi murrosta suomalaisessa mediakentässä, mikä ravisti suomalaista populaarikulttuuria kauttaaltaan. Yhtenäisen radion aikana kuuntelijoille soitettiin lähinnä klassista tai iskelmämusiikkia. Kaupalliset asemat toivat puolestaan kuultavaksi runsaasti pop- ja rock-musiikkia, jota oli sitä ennen soitettu radiossa vain pari tuntia viikossa.

”Vaikka nuorisolle on tullut paljon uusia vapaa-ajanviettomahdollisuuksia, on radion suosio säilynyt. Sisällöllä on merkitystä, hyvin tehtyä ohjelmaa on helppo ryhtyä kuuntelemaan ja sillä myös tavoittaa yleisön”, sanoo RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller.

Kansallinen Radiotutkimus osoittaa suomalaisten olevan edelleen ahkeria radionkuuntelijoita. Tutkimuksen mukaan suomalaiset kuuntelevat radiota hieman yli kolme tuntia päivässä. Määrä on pysynyt samansuuruisena jo 90-luvulta lähtien. Radiota kuuntelee viikoittain yli 95 prosenttia suomalaisista.

Radiovastaanottimien määrä on kasvanut kymmenessä vuodessa lähes kaksinkertaiseksi ja niitä on kotitaloudessa keskimäärin kuusi kappaletta. Tutkimuksessa vastaanottimiksi on laskettu perinteisten radiovastaanotinten lisäksi myös digiboksit, radiolliset mp3-soittimet, autoradiot sekä kännykät, joissa on radio.

Radiota kuunnellaan edelleen eniten perinteisistä laitteista kotona ja autossa. Kannettavia laitteita käyttävät eniten nuoret miehet, mutta netin kautta radiota kuuntelevat nuoret miehet ja naiset yhtä ahkerasti.

”Kuuntelijamäärät ja kuunteluajat ovat meillä hyvällä tasolla. Käynnissä oleva toimilupien jakokierros tuo Suomeen useita uusia kanavia ja markkinoilla on niille myös tilaa. Oletan kaupallisen radion osuuden kuuntelijoista kasvavan ja näen alan tulevaisuuden muutenkin hyvänä”, arvioi toimitusjohtaja Möller.

Finnpanelin toteuttama Kansallinen Radiotutkimus on Yleisradion ja kaupallisten radioiden yhteishanke.

Lena Sandell, toimitusjohtaja

Mervi Raulos, asiakkuuspäällikkö
puh. 020 7515412

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat muun muassa Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media/Sanoma Television Oy, RadioMedia ja Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto ry.