3.2.2011 09:00

Radion suosio jatkuu vahvana

Finnpanelin Kansallinen radiotutkimus osoitti, että suomalaiset ovat edelleen ahkeria radionkuuntelijoita. Radiotutkimuksen mukaan viikon aikana radio tavoittaa lähes 4,6 miljoonaa suomalaista.

– Radionkuuntelu on Suomessa vakiintunut ilmiö. Päivittäin radiota kuuntelee yli 3,7 miljoonaa suomalaista. Valinnanvaraa on paljon ja kuuntelijat ovat löytäneet suosikkinsa, Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell kertoo.

Suomalaisilla on käytössään 15 miljoonaa radiovastaanotinta. Radiovastaanottimia kotitalouksissa on keskimäärin kuusi, kun vastaanottimiksi lasketaan myös digiboksit, mp3-soittimet, autoradiot, tietokoneet ja radiolliset kännykät. Kymmenen prosenttia suomalaisista kuuntelee radiota viikoittain netin kautta. Suurin osa kuuntelusta tapahtuu silti perinteisten FM-vastaanottimien kautta.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset kuuntelevat joka päivä radiota keskimäärin 3 tuntia 10 minuuttia. Radiolla on yli miljoona kuuntelijaa klo 7.00–16.30 välisenä aikana. Radiota kuunnellaan tasaisesti ympäri vuoden.

Radion kokonaiskuunteluaika jakaantuu melko tasan Ylen kanavien (53 %) ja yksityisten kanavien (47 %) kesken. Kuunnelluimmat kanavat ovat viimevuotiseen tapaan Ylen Radio Suomi 37 prosentin ja Radio Nova 11 prosentin kanavaosuudella.

Britanniassa radiolle kasattu paineita

Radio on tullut tiensä haaraan Isossa-Britanniassa. Erityisesti nuoret radionkuuntelijat odottavat paljon uusilta digitaalisilta palveluilta ja laitteilta, vaikka Britannian taloustaantuma on jarruttanut radion digitalisointia.

– Muu media ja erilaiset digitaaliset palvelut kasaavat radiolle paineita. Radion on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin tai kuoltava, kertoo BBC:n johtaja Mark Friend, joka toimii myös Audio & Music Groupin, Future Media & Technologyn ja BBC Onlinen hallituksissa

Mark Friend tuottaa tiimeineen verkkosivuja ja muita digitaalisia palveluja BBC:lle. Verkkosivuilla ja digitaalisilla palveluilla edistetään BBC:n valtakunnallisten radiokanavien, musiikkitapahtumien ja ohjelmien kuuntelua ja jakelua.

– Isossa-Britanniassa BBC ja yksityinen radio tekevät parhaillaan ennennäkemätöntä yhteistyötä, jolla pyritään lisäämään online-kuuntelua ja digitaalisen radion kasvua, Friend jatkaa.

Radiotilaisuuden esitykset löytyvät osoitteesta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php

Lena Sandell, toimitusjohtaja
Finnpanel

Mervi Raulos, asiakkuuspäällikkö