Lehdistötiedote

Julkaisuvapaa
16.1.2008 12:00

Tv:n katselu monipuolistui vuonna 2007

Ilmiöinä maksu-tv, uudet kanavat ja tallentavat sovittimet

Antennitalouksien analogisten tv-lähetysten loppuminen syyskuussa laajensi suomalaisten tv:n katselun mahdollisuuksia. Erityisesti maksu-tv:n käyttö ja tallentavien digisovittimien määrä kasvoivat digitalisoituneissa kotitalouksissa. Loppuvuonna jo lähes 90 % suomalaisista katseli televisiota digitaalisesti. Syys-joulukuussa, analogisten lähetysten loppumisen jälkeen, tv:n katselu kasvoi edelliseen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna 3 %.

- Digitalisointi toi tv:n katsojille enemmän vaihtoehtoja uusien kanavien ja tallennuksen myötä. Nyt esimerkiksi noin 72 % tv-talouksista omistaa maksukorttipaikalla varustetun sovittimen. Maksu-tv:n tilaajien määrä on vuoden 2007 aikana kaksinkertaistunut. Erityisesti lasten tv:n katselusta iso osa on maksu-tv:n katselua, kertoo toimitusjohtaja Lena Sandell Finnpanelista.

Suuret kanavat suosiossa, pienet nousussa

Suuret kanavat säilyttivät edelleen suosionsa. MTV3:n katseluosuus oli 26 % kokonaiskatselusta, TV1:n 24 %, TV2:n 17 %, Nelosen 10 % ja Subtv:n 6 %. Ylen muiden kanavien osuus oli yhteensä 3 %, MTV:n maksukanavien yhteensä 1 %, JIMin osuus 1 % ja Urheilukanavan osuus 1 %. Kanavavalikoiman laajentuessa muiden kun edellä mainittujen kanavien yhteenlaskettu katseluosuus nousi 11 %:iin.

Viikoittain televisiota katsoo noin 4,3 miljoonaa 10 vuotta täyttänyttä suomalaista. Vuoden takaisen kuuden kanavan sijaan katsotaan nyt keskimäärin noin yhdeksää eri kanavaa viikoittain. Televisionkatselu pysyi samalla tasolla edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2007 suomalaiset katselivat televisiota keskimäärin 2 h 46 minuuttia päivässä. TV:n katseluun käytetty aika ja eri kanavien osuudet vaihtelevat selvästi eri-ikäisten suomalaisten parissa. Eniten television parissa viettävät aikaa yli 65-vuotiaat, noin 4 h 7 minuuttia päivässä.

Katsotuimmat säilyttivät paikkansa

Vuoden katsotuin ohjelma oli TV1:n itsenäisyyspäivän vastaanotto. Sitä seurannut uutislähetys puoli yhdeksältä ylsi kolmanneksi. Toiseksi katsotuin oli TV2:n lähettämä Helsingissä järjestetty Eurovision Finaali 12.5. MTV3:n Tanssii Tähtien kanssa ja Idols -ohjelmat saivat suuria yleisöjä. Myös jääkiekon MM-loppuottelulähetys oli katsotuimpien kärjessä.

LISÄTIETOJA

Finnpanel Oy
Toimitusjohtaja Lena Sandell
p. 020 751 5402

Finnpanel Oy
Tutkimuspäällikkö Christel Oilinki
p. 020 751 5407

www.finnpanel.fi

Finnpanel Oy on TNS Gallupin ja A.C. Nielsen Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat Yleisradio Oy, MTV Oy, SW Television Oy/Nelonen , RAB Finland Oy sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto ry.