1.2.2012 09:00

Suomalaiset katsovat televisiota lähes 21 tuntia viikossa

Television vahva asema suomalaisten arjessa pysyi vuonna 2011 muuttumattomana. Tv:tä katsottiin Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan keskimäärin kolme tuntia (2 t 58 min) vuorokaudessa ja se tavoitti viikossa yli yhdeksän kymmenestä suomalaisesta. Suuret kotimaiset tv-yhtiöt ja -kanavat hallitsevat edelleen katselua. Ylen kanavat keräsivät yhteensä 44,4 prosenttia, MTV Oy:n kanavat 30,3 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 15,0 prosenttia katseluajasta.

TV1 oli katsotuin kanava ja keräsi 23,3 prosenttia katseluun käytetystä ajasta. Toiseksi katsotuin oli MTV3, jonka osuus katselusta oli 21,8 prosenttia. Suurimpien tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät Finnpanelin nettisivuilta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/share/viimeisin/

Vuoden 2011 katsotuin ohjelma oli edellisvuosien tapaan TV1:n Itsenäisyyspäivän vastaanotto, jota seurasi keskimäärin 2 324 000 katsojaa. Myös jääkiekon MM-finaalia Ruotsi–Suomi seurasi TV2:lla yli 2 miljoonaa katsojaa.

Yli miljoonan yleisöihin pääsivät muun muassa MTV3:n Tanssii Tähtien Kanssa, Putous sekä Idols, TV1:n eduskuntavaalien tuloslähetys ja TV2:n Eurovision 2011 -finaalilähetys. Suuria yleisömenestyksiä Nelosella olivat The Voice of Finland ja  Talent Suomi, ja Subilla puolestaan Big Brother. Tv-kanavien katsotuimmat ohjelmat löytyvät Finnpanelin nettisivuilta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/top/2011/

Suomalaiset ovat viime vuosina uusineet kotiensa televisiotekniikkaa ahkerasti. Neljällä viidestä tv-taloudesta on litteä televisio, ja puolella tv-talouksista on teräväpiirtonäytöllä varustettu televisio.

Netti-tv:n käyttö kasvaa perinteisen television katselun rinnalla tasaiseen tahtiin. Puolessa kaikista suomalaisista kotitalouksista katsotaan kotimaisten tv-yhtiöiden netti-tv:stä kokonaisia ohjelmia ainakin joskus – joka kuudennessa kotitaloudessa viikoittain.

Maksu-tv:n asema vahvistui viime vuonna selvästi. Nyt jo joka kolmas tv-talous tilaa maksullisia kanavia. Maksu-TV-talouksia on vuoden 2011 aikana tullut yli satatuhatta lisää, ja niitä on nyt lähes 700 000.

Tv-katselu on vahvasti sosiaalista toimintaa. Kaikesta Suomessa katseluun käytetystä ajasta yli kolmasosa on yhdessä katselua ja useamman henkilön talouksissa jopa yli puolet. Brittiläisen mediakonsultin Graham Lovelacen mukaan sosiaalinen media on alkanut vahvistaa television yhteisöllisyyttä entisestään.

"Ihmiset käyttävät sosiaalisen median sovelluksia tv:ssä ja kakkosnäytöillä, kuten tableteissa ja älypuhelimissa. Sosiaalisella medialla löydetään oikeat ohjelmat, keskustellaan niistä ystävien kanssa, arvioidaan ja osallistutaan niihin," sanoo Lovelace. Hänen mukaansa sosiaalinen televisio tuo uusia toimijoita markkinoille kilpailemaan asiakkaista ja mainostuloista: "Tervetuloa tv:n uusimmalle taistelutantereelle!"

Lovelacen esitys  ja muu TV-vuositilaisuuden materiaali löytyvät Finnpanelin nettisivuilta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php

LISÄTIETOJA:

Finnpanel Oy, Lena Sandell, puh. 020 751 5402
MTV Oy, Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
Nelonen Media, Tina Åström, puh. (09) 4545 384
Yleisradio Oy, Eija Moisala, puh. (09) 1480 2776

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry. www.finnpanel.fi