TV-mätarundersökningen

Frågor och svar

Frågor

Svar

TV-hushållen i Finland-undersökningen, vad är det?

Finnpanel utför två gånger om året TV-hushållen i Finland-undersökningen, där man uppskattar bland annat ägandet och användningen tv-apparater, sättet att motta tv-signaler, på vilka apparater man tittar på tv-program samt synlighet av olika kanaler (s.k. medveten kanalpenetration) i de finska hushållen.

Undersökningen görs två gånger om året med ett utskick till 12 000 slumpmässigt valda hushåll ur befolkningsdatasystemet. Urvalet sänds ett frågeformulär att fylla i med möjlighet att alternativt svara via internet.

Ett av målen med TV-hushållen i Finland-undersökningen är att den ska fungera som källa för den egentliga TV-mätarundersökningen. Undersökningen ska dessutom tillsammans med officiell statistik utgöra en kontrollbas för tv-mätarpanelen.

Med hjälp av basundersökningen strävar man alltså efter att beskriva befolkningsstrukturen beträffande variabler som är av betydelse för tv-tittandet.


Hur vet man att panelen är representativ?

TV-mätarpanelens urval består av ca. 1 000 hushåll, i vilka det bor sammanlagt ca. 1950 över 3 år gamla personer. Dessa personer har valts så att de motsvarar den över 3 år fyllda Finlands befolkning. En enskild person i urvalet motsvarar alltså i genomsnitt 2 800 andra jämnåriga personer och bor på samma område.

Panelens representativitet övervakas kontinuerligt och jämförs med motsvarande befolkningsuppgifter. Panelundersökningens struktur rättas till så att den motsvarar de färskaste befolkningsuppgifterna. Detta är mycket viktigt för panelundersökningens pålitlighet.


Hur kan man delta i panelen?

Eftersom TV-mätarundersökningen grundar sig på slumpmässiga urval kan inte vem som helst delta. TV-hushållen i Finland-undersökningen utförs två gånger om året åt 12 000 slumpmässigt valda personer, vilkas kontaktuppgifter vi fått från befolkningsdatasystemet. I samband med undersökningen frågar vi respondenten ifall hon/han är villig att delta i TV-mätarpanelen. De intresserade bildar en informationsbank, från vilken de slutliga hushållen väljs ut.

All information om deltagarna i TV-mätarundersökningen behandlas konfidentiellt. Varje paneldeltagare har sin egen personliga kod med hjälp av vilken vi analyserar tittandet. Den personliga informationen används endast av de personer på Finnpanel som behöver den i sitt arbete. Informationen utlämnas aldrig åt någon utomstående.


Hurdana tittargrupper deltar i panelen? Består panelen endast av s.k. heavy-TV-tittare?

Både “storförbrukare” och mer selektiva TV-tittare är representerade i panelen. TV-tittandet korrelerar med tittarnas ålder så att äldre personer tittar förhållandevis mer på TV än vad unga gör. Finländarna tittar på TV ca. 3,5 timmar om dygnet. Under en genomsnittlig dag ser ca. 15 % av paneldeltagarna inte över huvudtaget på TV.

Hurdan är den tekniska apparaturen?

Finnpanels tekniker kopplar en mätare till alla televisioner i hushållet. Mätaren är ungefär lika stor som en fjärrkontroll och den identifierar automatiskt när TV:n är på och vad man tittar på. Mätaren skickar automatiskt data till Finnpanel. Till TV-mätaren hör en fjärrkontroll, med vilken familjemedlemmarna registrerar (anmäler) sitt TV-tittande.

Webb-tv-mätaren kopplas till hushållets modem för att kunna identifiera tittandet på kanalernas webb-tv-tjänster. 


Hur meddelar en TV-paneldeltagare när hon/han ser på TV?

Då TV-mätaren installeras ger Finnpanels instruktör råd samt förser familjen i fråga med en handbok som innehåller bl.a. TV-mätarens bruksanvisning. Efter detta övar familjen att använda TV-mätaren. När familjen har lärt sig att använda mätaren, blir familjen medlem i TV-mätarundersökningen.  

Då TV:n kopplas på dyker frågan ”VEM TITTAR?” upp på mätarens skärm. Personerna på plats trycker på sina respektive närvaroknappar på TV-mätarens fjärrkontroll. Närvaron syns även på TV-mätarens skärm. Då personerna avlägsnar sig trycker de igen på sin närvaroknapp och närvaromärket på skärmen slocknar. Varje familjemedlem har sin egen närvaroknapp. Eventuella gäster registrerar sig med hjälp av gästknapparna.

Paneldeltagarna är informerade om att använda närvaroknappen varje gång de befinner sig i ett rum där en TV är påkopplad och de har möjlighet att se på den.


Får familjerna någon ersättning för att deltaga?

De familjer som deltar i TV-mätarundersökningen får minst 180 euro/år (brutto) som belöning. Om det finns flera mätare är belöningen högre.  Hushållets kontaktperson betalar inkomstskatt på belöningen. 

Är det hela tiden samma hushåll som deltar i panelen?

Panelens omsättning är ca. 20 % per år. I praktiken betyder detta att ca. 20 hushåll byts ut varje månad. Det är viktigt att panelens struktur följer befolkningens förändringar. Under de senaste åren har till exempel enpersonshushållen ökat och antalet större hushåll minskat. 

Hur noggrant mäts tv-tittandet?

TV-mätaren mäter tittandet med en sekunds noggrannhet både den i fråga varande kanalen samt vem eller vilka av familjemedlemmarna som tittar. Tittandet registreras enligt mätarens inbyggda klocka.

Hur länge måste man se på TV för att registreras som tittare?

Att se på en kanal kontinuerligt i minst tio sekunders tid registreras som tittande på ifrågavarande kanal. Sekunddata omskrivs till minutdata, vilken används i databehandlingen. I minutdata generaliseras varje minut så att minutens sista sekunds tillstånd gäller för hela minuten. En specifik minuts tittarsiffra estimeras genom att summera antalet personer som tittat under i fråga varande minut.

Hur läggs TV-kanalernas programinfo in i systemet?

TV-bolagens så kallade programloggar skickas under natten till Finnpanel. I sändingsloggarna framgår både programmens och reklamernas namn samt exakta tidpunkter för sändningens början och slut. Denna info kombineras i databehandlingen med tittardata ur mätarna, som alltså också baserar sig på klocktider.

Hur ids (eller orkar) paneldeltagarna använda närvaroknappen då de ser på TV?

Av familjerna som deltar i TV-mätarundersökningen förväntar vi oss ett bra samarbete. I början av samarbetet undertecknas ett kontrakt med familjen där familjen förbinder sej att använda sina närvaroknappar. Alla TV-mätarfamiljer skolas i sin hemmiljö i samband med installeringen. Det är viktigt att man inte ändrar på sina TV-tittarvanor. De nya familjerna har till en början en övningsperiod, under vilken användningen av närvaroknappen övas och funktionen blir rutinmässig.

Familjerna får även en handbok, som innehåller instruktioner för hur man använder TV-mätaren. Trots allt kan man ibland kanske glömma att använda närvaroknappen. För att undvika misstag syns beteckningen för en registrerad familjemedlem (och/eller gäst) som tittare alltid på TV-mätarens ruta.

Finnpanel är regelbundet i kontakt med TV-mätarfamiljerna och påminner dem därmed även om hur viktigt det är att använda närvaroknappen.

Hur kan man kontrollera att paneldeltagarna registrerar sitt tittande på rätt sätt?

Systemet har inbyggda kontroller med hjälp av vilka inkorrekt information kan förkastas, t.ex.:

1. Alla fall då TV:n varit påkopplad utan en registrerad TV-tittare blir automatiskt förkastade. Denhär sortens data utgör ca 5 % av den sammanlagda informationen.

2. Fallen då TV-tittandet är registrerat för en oidentifierad familjemedlem blir automatiskt förkastade.

3. I ett och samma hushåll kan en familjemedlem endast använda en mottagare åt gången. Ifall någon av familjemedlemmarna registrerat sig som tittare samtidigt på två mottagare observeras endast den senast gjorda registreringen.

4. De panelmedlemmar som tittar på TV under en exceptionellt lång tid eller som inte över huvudtaget ser på TV under en specifik tid registreras och orsaken till den avvikande tittardata undersöks.

Ifall vi flera nätter å rad får in ovan nämnda meddelande om avvikande beteende från en och samma panelfamilj tar vi kontakt med familjen för att utreda orsaken till det. Det kan t.ex. vara fel i mätaren eller i mätaranläggningen, men kanske också slarvigt beteende

Vi validerar regelbundet användningen av närvaroknapparna. Undersökningen görs månatligen med hjälp av en s.k. coincidental-intervju, i vilken vi kontaktar familjen per telefon för att utreda vilka familjemedlemmar för stunden befinner sig i samma rum som en TV-mottagare. Resultaten jämförs med mätarens data; på detta sätt avslöjas de eventuella felen i användningen av närvaroknappen.

Hur rapporteras TV-tittandet?

TV-tittandet rapporteras huvudsakligen på två sätt:

1. Varje dag sammanställs en rapport vilken innehåller information om den föregående dagens tittande på de största kanalerna. Tittarsiffror rapporteras för den 4 år fyllda befolkningen (inklusive gästittarna), andel av målgrupp som tittat (%) och andel av målgrupp för 15 minuters intervall samt kanalernas tittarandelar av den totala tv-publiken. Dessutom produceras en s.k. trendrapport, vilken innehåller information om kanalernas räckvidd och tittarminuter i olika målgrupper. Trendrapporten innehåller även information om vissa övriga kanalers och kanalkombinationers tv-tittande.

2. Tittarinformationen kan även analyseras mera ingående med hjälp av olika analysverktyg. Exempel på dylika analyser är t.ex. tabellering, ranking-listor, kampanjanalyser, s.k. overlap-analyser m.m.

Vad betyder termerna som används i tittarmätningarna?

I rapporterna förekommer följande termer:

Estimat
Tittarantalet som tusen personer
TRP
Tittarantalet som procent av hela målgruppen
Profilprocent
Målgruppens andel (%) av alla som tittade
Marknadsandel
I fråga varande kanalens andel (%) av tidpunktens totala TV-tittande
Räckvidd
Den nådda publiken under en genomsnittlig dag angiven som procent eller estimat av den 3 år fyllda befolkningen
Genomsnittlig tittartid
Dygnets genomsnittliga tittartid angiven i minuter/person

Hur räknas programmets tittarsiffra?

TV-programmens tittarsiffra fås genom att räkna medeltalet av programminuternas tittare.

Exempel: Program (10 min)

Programmets längd/minuter
1 220 000
2 220 000
3 225 000
4 240 000
5 250 000
6 250 000
7 255 000
8 270 000
9 280 000
10 280 000
Summa 2 490 000

Programmets tittarsiffra 2 490 000 / 10 = 249 000

Vilken är undersökningens felmarginal?

Resultaten från undersökningar baserade på urval är inte absoluta sanningar. Urvalets storlek har en direkt inverkan på den så kallade felmarginalen. I TV-mätarundersökningen är felmarginalen cirka +- 2 % -enheter då det gäller alla 10 år fyllda. Det här betyder att man kan uppskatta ett fel på cirka +-50 000 tittare för en programsiffra på 300 000.