1 Feb 2011 10:00 AM

Televisio tavoittaa viikossa yli 90 prosenttia 10 vuotta täyttäneistä suomalaisista

Suuret kanavat säilyttivät suosionsa viime vuoden katselijamittauksissa. Suuret kotimaiset televisiotoimijat tarjoavat edelleen suosituinta tv-sisältöä. Ylen kanavien osuus oli yhteensä 45,2 prosenttia, MTV Oy:n 30,3 prosenttia ja Nelonen Median 15,1 prosenttia katselusta. Televisiota katsotaan keskimäärin kolme tuntia (2 t 58 min.) päivässä, viikossa yli 20 tuntia.

Kokonaiskatselusta TV1:n osuus oli 22,2 prosenttia, MTV3:n 21,6 prosenttia, TV2:n 18,9 prosenttia, Nelosen 9,3 prosenttia, Subin 6,5 prosenttia ja JIMin 2,9 prosenttia. YLE Teeman katseluosuus oli 2,5 prosenttia ja The Voice/TV Viiden 2,0 prosenttia sekä Livin katseluosuus 1,9 ja YLE FST5:n 1,6 prosenttia.

Perinteiset hittiohjelmat säilyivät asemansa. Vuoden 2010 suuria ohjelmayleisöjä keräsivät Ylen kanavilla muun muassa Itsenäisyyspäivän vastaanotto, jota seurasi 2 123 000 katsojaa. Seuraavaksi suosituimpia Ylen kanavilla olivat Vancouverin Olympialaiset, Jääkiekon MM-kisat ja Euroviisut. MTV3:n katsotuimmat olivat Tanssii Tähtien kanssa ja Miss Suomi 2010. Nelosella elokuvat ja Kuorosota keräsivät suurimmat yleisöt, ja Subilla taas Big Brother oli katsotuin ohjelma.

Katsotuimmat ohjelmat löytyvät osoitteesta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/top/2010/

Televisio herätti viime vuonna keskustelua ja liikehdintää. TV1:n MOT-ohjelmat aiheuttivat rasvasodan, jota käydään edelleen lehtien sivuilla ja Internetin keskustelupalstoilla. TV2:n Homoilta taas johti kirkosta eroamisennätykseen. MTV3:n Putouksen sketsihahmojen seikkailuja seurattiin mediassa ja Livin Miljonääriäitien todellista taustaa aprikoitiin keskustelupalstoilla.

Televisiovastaanottimia on suomalaiskodeissa noin neljä miljoonaa. Lähes puolet TV-talouksista on hankkinut tallentavan digiboksin. Tästä huolimatta suurin osa tv:n katselusta tapahtuu edelleen livenä, tallennekatselun osuus oli 6 prosenttia.

Maksullisia kanavia tilasi vuoden 2010 lopussa 580 000 taloutta. Mainosaikaa tarjoavia maksuttomia kanavia on Suomessa yhteensä 7 kpl, ja näiden yhteenlaskettu katseluosuus on 45 %. Suomalainen tv:n katselija näkee päivittäin keskimäärin 26 tv-mainosta.

Tv-vuositilaisuuden materiaalit löytyvät osoitteesta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php

LISÄTIETOJA:
Finnpanel Oy Lena Sandell, puh. 020 7515 402
MTV Oy Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
Nelonen Media Tina Åström, puh. 4545 384
Yleisradio Oy Erik Bäckman, puh. (09) 1480 2776

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Oy Ruutunelonen Ab, Suomen Radioiden Liitto ry sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry. www.finnpanel.fi