26 Apr 2017 1:45 PM

Tabletit ja älypuhelimet yleistyvät

Tabletit ja älypuhelimet yleistyvät talouksissa ja televisionkatselulaitteina

TV-taloudet Suomessa -tutkimuksen* mukaan 90 %:lla on kotona internetyhteys. Hieman harvemmin internetyhteys löytyy yli 65-vuotiaiden talouksista. joista noin 73 %:lla on internetyhteys. Nuorimmissa talouksissa internetyhteys on jo lähes kaikilla. Laitteista tabletti ja älypuhelin yleistyivät, ja tabletin omistaa 52 % ja älypuhelimen 78 % talouksista. TV on edelleen yleisin laite – peräti 96 % talouksista omistaa televisiovastaanottimen.

Eri laitteilta tapahtuva katselu yleistyy

Yhä useampi suomalainen kotitalous katselee TV-ohjelmia tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella – jo 13 % talouksista ilmoittaa katselevansa TV-ohjelmia pääasiassa näillä laitteilla.
Viikoittain TV-ohjelmia tai videoklippejä kotimaisten TV-yhtiöiden sivustoilta katsotaan 42 %:ssa talouksista. Nuoremmat taloudet ovat olleet edelläkävijöitä tässä kuten muussakin internetin kautta tapahtuvassa katselussa. TV-ohjelmien katselu eri päätelaitteilla yleistyy kuitenkin koko ajan myös iäkkäämmissä talouksissa. Esimerkiksi talouksissa, joissa talouden vanhimman ikä oli 45–64 vuotta, useampi kuin joka toinen talous ilmoitti katselevansa TV-ohjelmia tietokoneen kautta.

Televisio-ohjelmat suosituinta videosisältöä

Finnpanelin helmikuussa tekemän kyselytutkimuksen** perusteella televisio-ohjelmat tavoittavat viikoittain 94 % kaikista yhdeksän vuotta täyttäneistä suomalaista. YouTube-videot tavoittavat viikoittain 42 % ja Netflix tavoittaa 23 % suomalaisista.

Lasten ja nuorten arjessa TV-sisällöt ovat suosittua ajanvietettä, sillä 9–24-vuotiaista TV-ohjelmia katselee viikoittain 90 %. Seuraavaksi suosituinta sisältöä ovat YouTube-videot, jotka tavoittavat viikoittain 84 % lapsista ja nuorista.

Lisätietoja TV-ohjelmien katselusta löytyy Finnpanelin verkkosivuilta osoitteesta https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv_reportlist.php

Lisätietoja antavat:
Finnpanel Oy, Petra Koivunoksa, puh. 020 751 5405
Finnpanel Oy, Anna-Leena Lamberg, puh. 020 751 5409

Lähteet:
*TV-taloudet Suomessa -tutkimus on taloustason tutkimus, ja perustuu helmi-maaliskuussa 2017 tehtyyn kirjekyselyyn VRK-otannalla. Tutkimuksen virhemarginaali on ±1,7 %-yksikköä ja n=3 431.
**Tutkimuksen tulokset perustuvat henkilötason kyselytutkimukseen ajanjaksolla 2.2.–3.3.2017. Kyselyyn vastasi 1 586 yli 9-vuotiasta.

Finnpanel Oy on Kantar TNS ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry. www.finnpanel.fi