Press Release

For Release at
13 Feb 2020 6:00 AM

Radion ääressä viihtyy päivittäin 3,4 miljoonaa suomalaista

Radiota kuunneltiin viime vuonna 2 tuntia 40 minuuttia päivässä. Tämän lisäksi muuta audiota kuunneltiin 43 minuuttia päivässä.

Radion prime time on pitkä, se kestää aamusta pitkälle iltapäivään. Radion kuunnelluin hetki oli arkiaamuisin klo 9, jolloin radion ääressä oli lähes 1,2 miljoonaa suomalaista. Radiota kuunteli päivittäin 69 prosenttia ja viikoittain 91 prosenttia suomalaisista.

Radionkuuntelu ikäryhmittäin

Radiota kuuntelee päivittäin 3,4 miljoonaa 9 vuotta täyttänyttä suomalaista. Viikoittain radio tavoittaa 4,5 miljoonaa suomalaista. Viikkotavoittavuus tarkoittaa vähintään vartin radiota kuunnelleiden ihmisten määrää viikon aikana.

9–24-vuotiaat kuuntelivat radiota 58 minuuttia päivittäin. Radio Suomipop, Radio Nova ja NRJ tavoittivat nuoret parhaiten.

25–54-vuotiaista kaupallinen radio tavoitti 83 prosenttia. Tässä ikäryhmässä radiota kuunneltiin 2 tuntia 14 minuuttia päivässä. Tämän ryhmän tavoitti parhaiten kaupalliset radioasemat: Radio Suomipop, Radio Nova ja Radio Rock.

55+-vuotiaat kuuntelevat päivittäin eniten radiota, 3 tuntia 59 minuuttia. Yli 54-vuotiaat tavoittivat parhaiten Yle Radio Suomi, Yle Radio 1 ja Radio Nova.

Radionkuuntelu yhtiöittäin

Ylen radiokanavia kuunneltiin viime vuonna keskimäärin 1 tunti ja 17 minuuttia päivässä. Ylen radiokanavien kuunteluosuus oli 49 prosenttia keskimääräisenä päivänä. Yhtiön suosituin radiokanava oli Yle Radio Suomi, jonka tavoittavuus oli 32 prosenttia yli 9-vuotiaiden keskuudessa.

Bauer Median radiokanavien kuunteluosuus oli 23 prosenttia. Yhtiön suosituin radiokanava oli Radio Nova, joka tavoitti 25 prosenttia yli 9-vuotiaista kuuntelijoista.

Nelonen Median kanavien kuunteluosuus oli 18 prosenttia. Yhtiön suosituin radiokanava oli Radio Suomipop, joka tavoitti 22 prosenttia kaikista yli 9-vuotiaista.

Suomessa toimii noin 100 kaupallista radiokanavaa. Muiden kuin edellämainittujen yhtiöiden radioiden yhteenlaskettu kuunteluosuus oli viime vuonna 10 prosenttia.

Kuunnelluimmat radiokanavat

Eniten kuuntelua keräsi Yle Radio Suomi, joka sai 31,3 prosenttia kaikesta radionkuuntelusta. Toiseksi kuunnelluin oli Radio Nova 10,7 prosentilla ja kolmanneksi kuunnelluin oli Yle Radio 1. Sen kuunteluosuus oli 8,7 prosenttia keskimääräisenä päivänä.

Alle 55-vuotiaiden kuunnelluimmat kanavat olivat Radio Nova ja Radio Suomipop.

Kotimaisten radiopalveluiden suosikit

Podcasteja ja kotimaisia on demand -radiosisältöjä sekä muita musiikki- ja äänikirjapalveluja kuunneltiin keskimäärin 43 minuuttia päivässä. Radiopalveluista suosituin oli Yle Areena.

Digitaalisista radiopalveluista kuunnellaan podcast-sarjoja monipuolisesti. Sisältöjen kirjo vaihtelee huumoripitoisesta keskustelusta asiantuntijahaastatteluihin ja historiaan sekä urheilusta talouselämän ja yhteiskunnallisiin aiheisiin, jotka lisäävät ymmärrystä elämään.

Vetovoimaisten persoonien rooli on edelleen kasvussa. Podcasteissa kiinnostavat persoonat, syvä asiantuntijuus ja uudet näkökulmat asioihin.

Bauer Media

– Musiikkiohjelmissa audiovaikuttajamme ovat tärkeässä roolissa. Esimerkiksi Radio Novan Retroperjantaita ja Oku Luukkaista kuuntelee kolmannes kaikkien kaupallisen radion kuuntelijoista perjantai-iltaisin, Bauer Median tutkimus- ja kehityspäällikkö Irmeli Ekholm kertoo.

Bauer Median digitaalisen kuuntelun palvelun RadioPlayn kuunnelluimpia radiokanavia ovat Radio Novan lisäksi Radio City, paikallinen Radio Pooki sekä Iskelmä. Suosituimmat podcastit olivat Auta Antti, Kimanttia, Huorapuutarha, Lasten sadut ja GRL Gang.

Nelonen Media

– Radio helpottaa musiikista nauttimista silloin, kun valintaa ei haluta tehdä itse. Tutkimme tarkkaan musiikkimieltymyksiä, jotta varmistamme kuuntelijalle parhaan mahdollisen kokonaisuuden kullakin kanavalla, kertoo Nelonen Median Audience Insight Strategist Leena Lampenius.

Ohjelmat, jotka ovat suosittuja radiossa, ovat sitä myös radiopalveluissa. Nelonen Median kanavien suosituimpia ohjelmia ovat Radio Suomipopin Aamulypsy ja Radio Rockin Korporaatio sekä suorana että podcasteina. Suplan sarjoista suosituimpia ovat V- ja W-tyyli, Parisuhdekriisi, Mysteeritarinat, Miehet jotka muistavat, 20-30-40 ja BB.

Yle

Yle Areenassa suosituimpia olivat viime vuonna podcastit Radio Sodoma, Kaverin puolesta kyselen ja Yhden yön juttuja. Muissa Yle Areenan audiosisällöissä viime vuoden suosituimpia olivat YleX:n Viki ja KöpiKikka – tarina tähdestä -musiikkidraama ja lastenohjelma 100 lastenlaulua.

– Radion voima on suorassa lähetyksessä. Vuodesta toiseen musiikkiohjelmat, kuten Tarja Närhin Iskelmäradio tai Yle Radio 1:n Muistojen Bulevardi, ovat pitäneet pintansa. Kuuntelijoita kiinnostavat myös historia-, tiede- ja ajankohtaisohjelmat. Ikään katsomatta esimerkiksi tiedeohjelmat löytävät yleisönsä niin FM-kanavilla kuin Areenassakin, Ylen radiopäällikkö Marja Keskitalo kertoo.

Lisätietoja:

Lena Brun, toimitusjohtaja, Finnpanel, puh.020 751 5402
Marja Keskitalo, radiopäällikkö, YLE, puh. 040 559 7116
Riina Aho, tutkimus- ja kehityspäällikkö, RadioMedia, puh. 0400 621 134

Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, Bauer Media, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.

www.finnpanel.fi

Kansallinen radiotutkimus. Tulokset perustuvat Finnpanelin tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen, jossa tutkittiin päiväkirjamenetelmällä vuoden 2019 jokaisena päivänä 21 000 suomalaisen voimin. Radiovuoden tulokset löytyvät kokonaisuudessaan osoitteesta:

https://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php