6 Jun 2007 12:00 AM

Euroviisut kevään katsotuin tv-ohjelma

Televisio tarjosi suomalaisille elämyksiä

Noin 3,5 miljoonaa eli 76 % suomalaisista katsoi huhti-toukokuussa televisiota päivittäin. Tv:n ääressä viihdyttiin keskimäärin 2 tuntia 43 minuuttia päivässä. Tiedot ilmenevät Finnpanelin tv-mittaritutkimuksesta, joka mittaa jatkuvasti yli 10-vuotiaiden suomalaisten televisionkatselua.

Huhti-toukokuun katsotuin ohjelma oli Euroviisufinaali, joka veti ruutujen ääreen keskimäärin 1,9 miljoona katsojaa. "Viime vuonna Euroviisuja seurasi 1,48 miljoonaa katsojaa, joten kotikisat toivat viisuille melkein puoli miljoona katsojaa lisää", Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell sanoo.

Tanssii tähtien kanssa -kilpailun finaali sai keskimäärin 1,5 miljoonaa katsojaa, samoin MM-jääkiekon loppuottelu. Euroviisufinaalia edeltävä TV2:n uutislähetys keräsi noin 1,3 miljoonaa katsojaa, ja lähes saman verran yleisöä sai myös Idols-kilpailun finaali. Muita yli miljoonayleisön saavuttaneita ohjelmia olivat Idols-kilpailun äänestystulostuksen julkistaminen, MM-jääkiekon semifinaali sekä Salatut Elämät.

"Ohjelmatarjontaa on tullut paljon lisää viimeisen kymmenen vuoden aikana. Yleisöllä on valinnanvaraa, mutta muutamat ohjelmat nousevat erittäin suosituiksi ja vetävät koko kansan tv:n ääreen. Ohjelmista luodaan houkuttelevia brändejä - esimerkiksi Idols ja Tanssii tähtien kanssa ovat valtavia mediailmiöitä, joissa on tarkoin suunniteltu, miten katsojien kiinnostus pidetään yllä", sanoo viestinnän laitoksen johtaja, professori Esa Väliverronen Helsingin yliopistosta.

"Puhelin- ja tekstiviestiäänestyksillä luodaan yhteisöllisyyttä ja saadaan ihmiset mukaan. Euroviisut ja urheilukilpailut luovat me-henkeä, omia kannustetaan ja suomalaisuutta korostetaan. Viisuista tuli valtava ilmiö. Ennen spekuloitiin sitä, miten Suomi pärjää kilpailuissa, mutta nyt myös tapahtuman järjestelyt kotimaassa aiheuttivat kiinnostusta", Väliverronen toteaa. "Ruutujen ääreen keräännytään myös yhdessä katsomaan televisiosta lempiohjelmia ja kisoja."

Kanavien katseluosuudet jakautuivat huhti-toukokuussa seuraavasti: MTV3 28 %, YLE TV1 22 %, YLE TV2 18 %, Nelonen 11 % ja SubTV 5 %. MTV:n maksukanavien katseluosuus oli yhteensä 1,2 % ja JIM'in vastaavasti 1,1 %.

Finnpanel Oy mittaa jatkuvalla paneelitutkimuksella suomalaisten televisionkatselua. 1100 talouden otokseen (noin 2300 henkilöä) on asennettu Tv-mittarit talouden jokaisen tv-vastaanottimen yhteyteen. Tv-mittarit rekisteröivät automaattisesti katsotun kanavan sekä kellonajan. Lisätietoja Finnpanelin kotisivuilla osoitteessa www.finnpanel.fi.

Finnpanel Oy Toimitusjohtaja Lena Sandell, puh. 020 751 5402
  MTV Oy Taina Mecklin, puh. 010 300 5265