4 Sep 2007 12:00 PM

Suomessa siirryttiin napakasti digitaaliseen televisioon

Antennitalouksien analogiset tv-lähetykset päättyivät viime perjantain ja lauantain välisenä yönä klo 04.00. Finnpanel seurasi digisovitinten yleistymistä tv-mittaritutkimuksen 1100 talouden otoksessa. Mittaritutkimuksen otoksessa olevista talouksista 81 % oli hankkinut digisovittimen 1.9.2007 mennessä. Antennitalouksista 95 % ja kaapeliverkkoon liitetyistä talouksista vastaavasti 66 % oli tuolloin siirtynyt digiaikaan.

Viikonloppuna televisiota myös katsottiin aktiivisesti. Sunnuntaina 2.9. televisio tavoitti yhteensä 79 % suomalaisista. Osakan yleisurheilun MM-kisojen keihäsfinaalia seurasi parhaimmillaan 1,3 miljoonaa suomalaista (10+).

Jo kesällä valtaosa television katselusta digisovitinten kautta

TV-mittaritutkimuksen mukaan 61 % kaikesta television katselusta katsottiin jo kesä-elokuun aikana digitaalisesti. 10 vuotta täyttäneet suomalaiset katsoivat kesä-elokuussa televisiota päivittäin keskimäärin 2 tuntia ja 10 minuuttia. Television katselu oli viime kesän tasolla. YLE TV1:n koko vuorokaudelta laskettu katseluosuus oli 26 %, YLE TV2:n 18 % , MTV3:n 20 %, Nelosen 11 % ja Subtv:n 6 % sekä muiden kanavien katseluosuus yhteensä 19 %.

Kesä-elokuun katsotuin televisio-ohjelma oli ma 27.8. TV1:llä esitetty Urheiluruutu, jota seurasi 937 000 suomalaista. MTV3-kanavan kastotuin oli samana päivänä esitetty Salatut elämät-sarjan jakso 896 000 katsojalla. TV2:lla katsotuin ohjelma oli Iskelmäfinlandia 636 0000 katsojalla, Nelosella 4D: Maailman isoin penis 489 000 katsojaa ja Subtv:llä Big Brother 2007 alkaa 465 000 katsojaa.

Kotonaan kesällä TV:tä katsoi päivittäin keskimäärin noin 3 miljoonaa suomalaista (10+).

Finnpanel Oy mittaa jatkuvalla paneelitutkimuksella suomalaisten televisionkatselua. 1100 talouden otokseen (noin 2300 henkilöä) on asennettu TV-mittarit talouden jokaisen TV-vastaanottimen yhteyteen. TV-mittarit rekisteröivät automaattisesti katsotun kanavan sekä kellonajan. Tulokset raportoidaan päivittäin tilaajille. Lisätietoja Finnpanelin kotisivuilla osoitteessa www.finnpanel.fi

Finnpanel Oy Christel Oilinki, puh. 020 7515 407 sekä Lena Sandell, puh. 020 7515 402
  MTV Oy Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
  Nelonen Tina Åström, puh. (09) 4545 384