26.1.2012 11:00

Radio on täynnä tunnetta ja asiaa

Finnpanelin Kansallinen radiotutkimus kertoo radion säilyttäneen asemansa suomalaisten keskuudessa. Joka viikko radio tavoittaa 95 % suomalaisista.

Päivittäin radiota kuuntelee yli 3,7 miljoonaa suomalaista, ja sillä on yli miljoona kuuntelijaa arkisin klo 7.00–16.30 välillä. Keskimääräinen kuunteluaika on yli kolme tuntia, ja ahkerimmat radionkuuntelijat löytyvät yli 45-vuotiaiden ikäryhmästä. Suomen kuunnelluin radioasema on YLE Radio Suomi.

– Vuoden alusta alkanut yksityisten radioiden uusi toimilupakausi on kahdeksan vuoden pituinen. Se on alan toimijoille hyvä uutinen, ja on mielenkiintoista nähdä, miten kanavat hyödyntävät aikaisempaa pitempää kautta toimintansa suunnittelussa ja kehittämisessä. Lisäksi Ylelle tuli vuodenvaihteessa historiallinen neljäs valtakunnallinen taajuus käyttöön, toteaa Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell.

Radio on henkilökohtainen

Toimitettu sisältö ja kuulijakunnalle räätälöity musiikkisisältö tekevät radiosta digitaalista musiikkipalvelua intiimimmän, ja luovat tiiviin suhteen kuuntelijaan. Radio on asiaa, viihdettä ja tunteiden tulkki. Lisäksi runsas kanavien määrä varmistaa, että valinnanvaraa on jokaiselle.

Britannian kaupallisen radion markkinointiorganisaatio RAB:n (Radio Advertising Bureau) hiljattain teettämä Media and the Mood of the Nation -tutkimus mittasi radion vaikutuksia.

– Tutkimus havaitsi, että ihmiset ovat onnellisia ja energisiä kuunnellessaan radiota. Tämä korostaa radion valtavaa potentiaalia mainosmediana. Radio tukee kuuntelijoiden valitsemaa elämäntapaa, ja antaa voimaa  arjen rutiineihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin radion emotionaalista vaikutusta ihmisten elämään, kertovat RAB:n toimitusjohtaja Simon Redican ja tutkimusstrategiasta vastaava suunnittelujohtaja Mark Barber.

Radiotilaisuuden esitykset löytyvät osoitteesta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php

Lena Sandell, toimitusjohtaja
Finnpanel

Mervi Raulos, asiakkuuspäällikkö
Finnpanel

Stefan Möller, toimitusjohtaja
RadioMedia

Marja Keskitalo, radiopäällikkö
Yleisradio

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry.