21.1.2016 09:00

Television vetovoima näkyy suorissa lähetyksissä

Television asema suomalaiskodeissa on vahva. Tv:tä katsottiin vuonna 2015 Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan kolme tuntia (2h 59 min) vuorokaudessa. Televisiovuoden katsotuinta ohjelmaa seurasi lähes 2,5 miljoonaa katsojaa. Netti-tv taas tavoittaa hyvin perheen pienimmät ja nuorison.

Television keskimääräinen viikkotavoittavuus oli 4 412 000 henkilöä. Ylen kanavat tavoittivat viikoittain 84,6 prosenttia, MTV:n kanavat 85 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 79 prosenttia kansasta. Tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät osoitteesta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/share/2015/10plus.html

Vuoden 2015 katsotuin ohjelma oli jälleen  TV1:n Itsenäisyyspäivän vastaanotto 6.12. Ohjelmaa seurasi keskimäärin 2 486 000 katsojaa. Toiseksi eniten katsottiin TV1:n itsenäisyyspäivän tv-uutisia klo 20.30. Urheilun arvokisat keräsivät niin ikään jälleen miljoonayleisön. Kolmanneksi katsotuin ohjelma oli jääkiekon MM-kisojen puolivälieräottelu Suomi-Tšekki, jota seurasi keskimäärin yhteensä 1 725 000 suomalaista MTV3 ja MTV Sport 1 kanavilla.

Yksittäisistä ohjelmista vuoden 2015 katsotuimmaksi netti-tv-ohjelmaksi nousi Yle Areenan lastenohjelma Ryhmä Hau, jonka katsotuimman jakson keskikatsojamäärä oli 214 000. Toiseksi katsotuin oli Ruutu-palvelun Vain Elämää -sarjan jakso Anssi Kelan päivä, jonka keskikatsojamäärä oli 184 000. MTV:n Katsomo-palvelun katsotuin oli Possen syyskauden toinen jakso, jonka keskikatsojamäärä oli 110 000. Katselun kokonaismäärässä mitattuna Salatut elämät oli katsotuin netti-tv-ohjelma.

Television voima on yhteisissä elämyksissä

Televisiolla edelleen vahva rooli yhteisten kokemusten luojana. Erityisen merkittävä se on viihteen ja urheilun saralla, suorissa lähetyksissä.

– Televisio on parhaimmillaan suorana lähetyksenä. Uutuusohjelma Kingi sai keskimäärin 1,4 miljoonaa katsojaa jaksoa kohden ja oli vuoden katsotuin viihdeohjelma. Myös muut menestysohjelmamme ovat viikonloppuiltojen suoria lähetyksiä, kuten Putous, Posse ja Tähdet, tähdet. MTV Katsomo mahdollistaa näiden ohjelmien katselun myös muilta päätelaitteilta ajasta ja paikasta riippumatta, kertoo MTV Oy:n vt. ohjelmajohtaja Marko Karvo

Viihteen voimaan uskotaan myös Nelonen Medialla.

– Vain elämää, Voice of Finland ja Loirinuotiolla nousivat Nelosen ilmiöiksi. Viikonlopun viihdeohjelmat ja isot tähdet olivat vetureina Nelosen tv-vuodessa 2015. Ruudun osalta 2015 oli läpimurtovuosi. Alkuperäissarjat, urheilulähetykset ja muu viihdetarjonta moninkertaistivat Ruudun asiakasmäärät, toteavat Nelosen kanavapäällikkö Ville Toivonen ja kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Lassi Tasajärvi

Ylen tv-vuoteen mahtui paitsi viihdettä myös politiikkaa ja vahvoja perinteitä.

– Eduskuntavaalit sekä pääministerin puhe keräsivät miljoonayleisöjä. Perinteinen itsenäisyyspäivänvastaanotto osoittautui TV-mittaritutkimuksen mittaushistorian katsotuimmaksi ohjelmaksi. Suuria yleisöä keräsivät myös hiihdon MM-kisat sekä jääkiekon nuorten MM-kisat. Areenan katsotuinta sisältöä oli lastenohjelmien ohella esimerkiksi komediasarja Siskonpeti, kertoo Ylen tutkimuspäällikkö Eija Moisala

Lisätietoja antavat:
Finnpanel Oy, Lena Sandell, puh. 020 751 5402
MTV Oy, Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
Nelonen Media, Kati Alijoki, puh. (09) 4545 388
Yleisradio Oy, Eija Moisala, puh. (09) 1480 2776

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry. www.finnpanel.fi