19.10.2016 10:00

Television katselu kasvoi alkuvuonna

TV-katselu kasvoi 2 minuuttia tammi–syyskuussa verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2015. Kasvua kertyi erityisesti Olympialaisten aikaan elokuussa, jolloin päivittäinen katseluaika lisääntyi jopa 20 minuuttia.

Televisiota katsottiin yhteensä päivittäin tammi–syyskuussa 2 tuntia 49 minuuttia, josta kaupallisia kanavia katsottiin 1 tunti 24 minuuttia.

TV tavoitti tammi–syyskuussa viikoittain (viikot 1–34) keskimäärin 91 % 4 vuotta täyttäneistä. Kaupalliset kotimaiset kanavat tavoittivat vastaavana ajanjaksona 86 % suomalaisista.

Mieluiten TV-ohjelmat katsotaan livenä – peräti 93 % kaikesta katselusta katsottiin tammi–syyskuussa reaaliaikaisesti. Erityisesti uutiset, urheilu ja ajankohtaisohjelmat halutaan katsoa livenä.

Lähes kaikissa Suomen talouksissa on TV-vastaanotin

TV-taloudet Suomessa -tutkimuksen mukaan 96 %:ssa talouksista on TV-vastaanotin. Myös nuorten alle 25-vuotiaiden talouksista 87 %:lla on TV.

TV-lähetyksien seuraamiseen käytetään monipuolisesti eri laitteita. Yleisimmin TV-lähetyksiä seurataan TV-vastaanottimella ja seuraavaksi yleisimmin tietokoneella. Reilu kolmannes talouksista seuraa TV-lähetyksiä tabletilla ja/tai älypuhelimella.

Internet-TV:t yleistyivät helmikuun tutkimusjaksoon verrattuna 3 %-yksikköä, ja niitä on 775 000 taloudella eli lähes joka kolmannella TV-taloudella.

25 % TV-talouksista (noin 630 000 taloutta tilaa maksullisia TV-kanavia) ja 36 % (noin 940 000) kaikista talouksista tilaa maksullisia TV-sisältöjä, joihin luetaan myös Netflixin tyyppiset videopalvelut.

Lisätietoja antavat:

Finnpanel Oy, Lena Sandell, puh. 020 751 5402
Finnpanel Oy, Anna-Leena Lamberg, puh. 020 751 5409

Lähde:

TV-mittaritutkimus, tammi–syyskuu 2016, yli 4-vuotiaat ml. vieraskatselu ja ajassa siirretty katselu.

TV-taloudet Suomessa -tutkimus 2016. Kirjekysely VRK-otannalla (elokuu n=3219).

Finnpanel Oy on Kantar TNS:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry. www.finnpanel.fi