10.2.2022 10:00

Radiota kuuntelee 4,4 miljoonaa suomalaista viikoittain

Viime vuonna suomalaiset kuuntelivat radiota lähes 2,5 tuntia päivässä. Suomen kuunnelluin kanava oli Yle Radio Suomi. Kaupallisista kanavista suosituimpia olivat Radio Nova ja Radio Suomipop. Eniten radiota kuuntelivat yli 55-vuotiaat.

Suomalaiset kuuntelivat radiota päivittäin keskimäärin 2 tuntia 28 minuuttia. Radio tavoitti viikoittain 88 prosenttia eli 4,4 miljoonaa suomalaista. Edelliseen vuoteen verrattuna kuuntelu laski hieman (6 minuuttia).

Eniten radiota kuuntelivat 55 vuotta täyttäneet, keskimäärin 3 tuntia 53 minuuttia päivässä. 25–54-vuotiaat kuuntelivat radiota keskimäärin lähes 2 tuntia päivässä.

Kuunnelluin hetki oli klo 9.00 arkiaamuisin, jolloin radion ääressä on yli 1,1 miljoonaa suomalaista. Arkipäivisin elämä rytmittyy päivästä toiseen radion kuuntelun mukaan.

Vuoden kuunnelluin päivä oli jouluaatonaatto 23.12., jolloin radiota kuunneltiin jouluvalmisteluiden ohessa 3 tuntia 18 minuuttia. Mahdollisuus kuunnella lähetystä muiden toimien ohella onkin radion selvä vahvuus. Kyselyn mukaan 71 prosenttia vastaajista kuunteli viikon aikana radiota autoillessa tai matkustaessa, ja 52 prosenttia kotitöitä tehdessä

Suomen kuunnelluin kanava oli Ylen Radio Suomi. Kaikesta 9 vuotta täyttäneiden kuuntelusta 34 prosenttia oli Radio Suomen kuuntelua. Suosituin kaupallinen radiokanava oli Radio Nova, jonka kuunteluosuus oli 9 prosenttia, toiseksi kuunnelluin kaupallinen kanava oli Radio Suomipop, kuunteluosuus 6 prosenttia.

Tasajako Ylen ja kaupallisten välillä

Radion kokonaiskuunteluaika jakaantuu melko tasan Ylen kanavien (52 %) ja kaupallisten kanavien (48 %) kesken.

Yli kaksi kolmasosaa 25–54-vuotiaiden kuuntelusta kohdistui kaupallisille radiokanaville. Tässä ikäryhmässä suurimmat radiotalot, Bauer Media, Sanoma Media ja Yleisradio, olivat hyvin tasaväkisiä.

Kaupalliset radiokanavat tavoittavat viikoittain laajemman yleisön kuin Ylen kanavat, mutta Ylen tavoittama varttuneempi yleisö kuuntelee radiota päivittäin tunnin enemmän.

Digitaalinen kuuntelu kasvaa

Kolmasosa suomalaisista käyttää digitaalisia radiopalveluja. Suosituin palvelu oli Yle Areena keskimäärin 677.000 viikkokuuntelijalla. Kaikesta audion kuuntelusta 76 prosenttia on radion kuuntelua lähetysaikaan.

Ikä vaikuttaa eniten siihen, kuunnellaanko radiota vai muuta audiota enemmän. Muun audion kuuntelu korostuu 9–24-vuotiaiden keskuudessa, kun taas 55 vuotta täyttäneiden keskuudessa 95 prosenttia oli radion kuuntelua.

Äänikirjapalveluiden suosio on kasvanut. Viime vuonna 25–54-vuotiaista viidennes kuunteli äänikirjapalveluita, kun osuus koko väestössä on 15 prosenttia.

Lena Brun, Finnpanel Oy, puh. 020 751 5402, lena.brun@finnpanel.fi

Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat muun muassa Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma Media Finland, Discovery Finland, RadioMedia sekä Marketing Finland.