Lehdistötiedote

Julkaisuvapaa
24.1.2024 09:00

Lähes puolet koko Suomen kansasta katsoi Linnan juhlia

Suomalaisten televisiointo oli suurimmillaan viime vuonna itsenäisyyspäivän aikaan. Linnan juhlat keräsivät yli 47 prosenttia koko maan väestöstä television ääreen. Finnpanelin mittaukset paljastavat, että televisioruudun äärellä vietettiin päivittäin keskimäärin 3,5 tuntia. Ylen kanavat keräsivät yhteensä 43,1 prosenttia katselusta. Kaupallisten kanavien katseluosuus kasvoi edellisvuoteen verrattuna.  

Vuonna 2023 suosituin televisio-ohjelma oli Linnan juhlat, joka lähetettiin 6. joulukuuta. Ohjelman ensimmäisen osan keskimääräinen katsojamäärä YLE1-kanavalla oli 2,519 miljoonaa. 

Linnan juhlien välissä lähetetty Yle Uutiset 20.30 nousi vuoden toiseksi katsotuimmaksi. Se sai keskimäärin 2 430 00 katsojaa. Suomalaiset halusivat seurata Käärijän menestystä, ja kolmanneksi katsotuin oli Eurovision Song Contest 2023 -finaali 1 740 000 katsojalla.  

Euroviisujen finaalilähetys oli vuoden katsotuin tv-ohjelma 15–24-vuotiaiden keskuudessa.  

Tv on merkittävä yhtenäiskulttuurin luoja 

Yhtenäiskulttuuri ei ole kadonnut, ei ainakaan Linnan juhlien ajaksi, jolloin peräti 47,3 prosenttia Suomen väestöstä kokoontui television ääreen. Islannille jäämme kakkoseksi, sillä heidän uudenvuodenaaton viihdeohjelmansa sai kerättyä ruudun ääreen peräti 89 prosenttia väestöstä. 

Seuraavat luvut ovat keskikatsojamääriä (prosentteina väestöstä):  

  • Islanti: Uudenvuodenaaton Áramótaskaupið-viihdeohjelmaa seurasi 89 % islantilaisista.  
  • Suomi: Linnan juhlat sai 47 % kansasta tv:n ääreen.  
  • Norja: Exit-hittisarja sai 39 % norjalaisista tv-ruudun ääreen. 
  • Ruotsi: Melodifestivalen-finaalijaksoa katsoi 34,5 % väestöstä. 
  • Viro: Pealtnägijä-ajankohtaisohjelma helmikuussa sai 27 % tv:n ääreen.  
  • Tanska: 26 % väestöstä seurasi jännittävää MM-käsipallo-ottelua Tanska–Kroatia.  

Viisi ohjelmaa, jotka keräsivät eniten suomalaisia tv:n ääreen 

Ohjelma Pvm. Prosenttia väestöstä
Linnan juhlat 6.12. 47 %
Yle Uutiset 20.30 6.12. 46 %
Eurovision Song Contest 2023 -finaali 13.5. 33 %
Urheiluruutu 2.4. 29 %
Kymmenen uutiset 25.5. 28 %

Katseluosuudet tv-yhtiöittäin 

Tv-yhtiöistä suosituin oli Yle, jonka kanavat saivat 43,1 prosentin katseluosuuden. 

Toiseksi suosituin oli MTV 28 prosentin osuudella, MTV:n osuus kasvoi reilusti edellisvuodesta, peräti 13 prosenttia.  

Kolmanneksi suosituin oli Nelonen Media, 11,8 prosentin osuudella, seuraavina Warner Bros Discovery, 9,6 prosenttia, ja Disney Finland, 4,5 prosenttia. 

Tv:n asema pysynyt erittäin vahvana 

Alle 45-vuotiaiden keskuudessa kansainväliset suoratoistopalvelut ovat yhä suositumpia. Kotimaisten suoratoistopalveluiden katseluaika on kasvanut vaikuttavat 15 prosenttia. Tämä kertoo, että suoratoistopalvelut ovat onnistuneet houkuttelemaan katsojia kaikissa ikäryhmissä.  

Suosituimmat suoratoistopalvelut, elokuu 2023**  

Suosituimmat suoratoistopalvelut, elokuu 2023

Poimintoja tv-vuodesta 2023 

Tammikuu 

  • Presidentin uudenvuodenpuhe, 648 000 katsojaa* 
  • Putouksen avausjaksolla, 858 000 katsojaa 
  • Kultainen Venla, 823 000 katsojaa 

Helmikuu 

  • UMK-finaali, 1 364 000 katsojaa 
  • Emma Gaala, 653 000 katsojaa 

Maaliskuu 

  • Miesten 50 km hiihto, 1 139 000 katsojaa 
  • Naisten 30 km hiihto, 1 002 000 katsojaa 
  • Ylen suuri vaalikeskustelu, 871 000 katsojaa 
  • MTV:n Pääministeritentti, 720 000 katsojaa 

Huhtikuu 

  • Eduskuntavaalien tulosilta, 1 245 000 katsojaa (uutislähetys 2.4., 1 613 00 katsojaa)  
  • The Voice of Finland -finaali, 733 000 katsojaa 

Toukokuu 

  • Euroviisujen finaali, 1 740 000 katsojaa 
  • Käärijän semifinaali, 1 271 000 katsojaa 
  • MM-jääkiekko-ottelu, Suomi–Kanada, 1 476 000 katsojaa 
  • Kuningas Charles III:n kruunajaiset (la 6.5. klo 11.45), 895 000 katsojaa 

Kesäkuu 

  • Yle Uutiset 24.6. (Jevgeni Prigozhinin kapina), 950 000 katsojaa 

Elokuu 

  • Naisten seiväshypyn finaali, 1 251 000 katsojaa 
  • Miesten keihäänheiton finaali, 1 081 000 katsojaa  

Syys–lokakuu  

  • Elämäni Biisi (14.10), 1 054 000 katsojaa 
  • Tanssii Tähtien kanssa (17.9), 955 000 katsojaa 

Marraskuu 

  • Elämäni Biisi (presidenttiehdokkaiden jakso), 1 318 000 katsojaa 
  • Tanssii Tähtien Kanssa (finaalijakso), 1 028 00 katsojaa 
  • Martti Ahtisaaren hautajaiset (pe 10.11. klo 12.50), 693 000 katsojaa 

Joulukuu 

  • Linnan juhlat, 1. osa, 2 519 000 katsojaa 
  • Joulurauhanjulistus, 24.12., 1 183 000 katsojaa 
  • Lumiukko-elokuva, 24.12., 850 000 katsojaa 

Tutustu tv-mittaustuloksiin yksityiskohtaisesti. Löydät tietoa muun muassa katsotuimpien ohjelmien TOP-listoista katseluosuuksista ja tavoittavuudesta sekä katseluun käytetystä ajasta.  

*Katsojilla/katsojamäärällä tarkoitetaan tv-ohjelman keskikatsojamäärää, eli katsojien määrän keskiarvoa koko ohjelman keston ajalta.  

**Lähde: TV-taloudet Suomessa, elokuu 2023, kuukausittain käyttävien talouksien osuus väestöstä. 

Lisätietoja:  

Lena Brun, toimitusjohtaja
Finnpanel Oy
Puh. 020 751 5402
lena.brun@finnpanel.fi 

Finnpanel Oy on Kantar  Median ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Marketing Finland.