Fritt för publicering
19.1.2018 08:30

Televisiovuosi 2017 tarjosi yhteisiä tähtihetkiä

Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 48 minuuttia vuorokaudessa. Suurimmat katsojaluvut keräsivät koko kansaa yhdistävät kulttuuri- ja urheilutapahtumat, viihdetaivaan tähdet sekä television kestosuosikit.

Television äärelle kokoontuu joka ilta keskimäärin kaksi miljoonaa katsojaa, ja televisiosisällöt tavoittavat 90 prosenttia suomalaisista viikoittain. Katseluhuiput näkyivät odotetusti urheilun arvokisojen kuten Lahden MM-kisojen ja jääkiekon MM-kisojen aikana.

Ylen kanavat keräsivät yhteensä 43,3 prosenttia, MTV:n kanavat 23,2 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 16,8 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta. Kaupallisten kanavien katseluaika oli selvässä kasvussa useassa kohderyhmässä.

TV1 kasvatti katseluosuuttaan edellisvuoteen verrattuna ja on edelleen katsotuin kanava: se kerää 28,9 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta. Myös MTV3 kasvatti katseluosuuttaan 16,6 prosenttiin. Nelosen osuus katselusta oli 9,6 prosenttia.

Suorien tv-lähetysten katselu yhdessä perheen ja ystävien kanssa on kasvanut.. Tällöin televisiota kokoonnutaan katselemaan ison tv-ruudun kautta.

Vuoden 2017 katsotuin ohjelma oli TV1:n itsenäisyyspäivän klo 20.30 uutislähetys, joka keräsi keskimäärin 2 793 000 katsojaa. Lähetys on samalla keskikatsojamäärällä mitattuna koko 2000-luvun katsotuin televisio-ohjelma. Itsenäisyyspäivän vastaanoton 1. osa 6.12. keräsi 2 660 000 katsojaa ja oli toiseksi katsotuin ohjelma. MTV3:n katsotuin ohjelma oli 20.5. lähetetty jääkiekon MM-kisojen välierä SuomiRuotsi (2. erä), joka keräsi keskimäärin 1 310 000 katsojaa. Nelosen katsotuin ohjelma oli 22.4. lähetetty Haluatko miljonääriksi? -ohjelman jakso, joka keräsi keskimäärin 885 000 katsojaa.

Usealla kanavalla rikottiin jälleen katsojaennätyksiä. National Geographicin lähettämä Salattu Pohjois-Korea keräsi 160 000 katsojaa (12.11.), Friin Dianan kuolema: salaliitto vai tragedia? keräsi 96 000 katsojaa (31.8.) ja TLC:n Hengenvaarallisesti lihava keräsi 50 000 katsojaa (25.11.).

Televisiosisältöjen katselu netti-tv-palveluista yleistyi vuonna 2017 vauhdilla. Kotimaisten netti-tv-palveluiden käynnistykset kasvoivat peräti 19 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna. Keskimäärin palvelut keräsivät yhteensä 59 miljoonaa käynnistystä kuukausittain. Yle Areenan katsotuin ohjelma oli norjalainen nuorisosarja Skam, jonka paras esityskerta keräsi 271 000 katsojaa (469 000 käynnistystä). MTV Katsomon suosituin ohjelma oli Salatut elämät, jonka paras esityskerta keräsi 134 000 katsojaa (224 000 käynnistystä). Nelosen Ruutu-netti-tv:n katsotuin ohjelma oli Vain elämää, jonka paras esityskerta keräsi 167 000 katsojaa (546 000 käynnistystä).

Tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät osoitteesta https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/share/viimeisin/

Teknologian kehittyessä tavat katsella televisiota muuttuvat. Älytelevisio omistetaan jo joka kolmannessa kotitaloudessa.

– Suomen kotitalouksissa oli vuonna 2017 käytössä 4,5 miljoonaa tv-vastaanotinta. Joka kymmenenteen talouteen hankittiin uusi televisio, ja joka neljännessä kotitaloudessa on nyt verkkoon kytketty älytelevisio. Tämän lisäksi 63 prosenttia kotitalouksista ilmoitti käyttävänsä television katseluun myös muita laitteita, kuten tietokonetta tai älypuhelinta. Televisiota katsotaan yhä laajemmalla laitevalikoimalla ajasta ja paikasta riippumatta, ja tästä syystä mittaus laajenee tänä vuonna, toteaa Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun.

Vuoden huippuhetkiä ja tulevaisuuden haasteita tv-kanavilla

– Nelonen Media vietti viime vuonna 20-vuotissyntymäpäiviään, ja mikä juhlavuosi siitä tulikaan! Jatkoimme jo aikaisemmin aloittamaamme systemaattista panostamista isoihin kotimaisiin viihdeohjelmiin ja kirkkaimpiin kotimaisiin tähtiin. Tämä määrätietoinen työ tuotti tulosta – iso osa syksyn suosituimmista viihdeohjelmista löytyi Neloselta, summaa Nelosen Median Insights & Planning Manager Kati Alijoki

– Tulevaisuudessa televisiosisältöjä kulutetaan yhä useammista palveluista ja päätelaitteista. Tämä asettaa haasteita sisältöjen mittaukseen.

MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin kertoo, että suorat lähetykset suosituista viihdeohjelmista ja urheilutapahtumat keräsivät yli miljoona suomalaista tv-ruudun ääreen MTV3-kanavalle: Putous, Tanssii Tähtien kanssa ja jääkiekon MM-kisat.

– Salatut elämät -sarja oli ylivoimaisesti katsotuin ohjelma netti-tv:ssä viime vuonna. Se käynnistettiin 28 miljoonaa kertaa, Mecklin iloitsee.

Haasteena Mecklin näkee kilpailun ja kuluttajien viihteeseen käytettävissä olevan ajan rajallisuuden. Katsojien huomion saaminen on entistä haastavampaa. Katselu sirpaloituu, joten miljoonan katsojan ohjelmia on yhä vähemmän.

– Viime vuosi oli Ylelle erittäin onnistunut, mistä kertoo Kultainen Venla -gaalassa kahmitut 11 palkintoa. Erityisen iloinen olen siitä, että nuoret ovat löytäneet Areenasta kiinnostavia sarjoja kuten Skamin ja Nörtti: Dragonslayer666:n, kertoo Ylen Älykäs data ja asiakkuus -päällikkö Eija Moisala.

– Huippuhetkiä olivat TV2:lla lähetetty kotimainen suurtapahtuma Lahden MM-kisat. Suoria tv-lähetyksiä Lahdesta seurasi yli 3,5 miljoonaa katsojaa. Toinen tapahtuma-tv:n juhlahetki oli TV1:n juhannusaaton Hulahula Suomi ja sitä edeltävä tosi-tv-sarja, joka tavoitti tanssin avulla suomalaiset ja suomalaisen tavan juhlia, Moisala jatkaa.

Yle hankki Aki Kaurismäen elokuviin ikuiset oikeudet ja kaikki nämä klassikot esitettiin vuodenvaihteessa Yle Teemalla ja Yle Areenassa.

Lisätietoja antavat:
Finnpanel Oy, Lena Brun, puh. 020 751 5402
MTV Oy, Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
Nelonen Media, Kati Alijoki, puh. (09) 4545 388
Yleisradio Oy, Eija Moisala, puh. (09) 14 801

Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.