Fritt för publicering
9.2.2023 09:00

Radio kuuluu suomalaisten arkeen

Vuonna 2022 Ylen Puhelinlangat laulaa -ohjelma täytti 50 vuotta, Järviradio 35 vuotta, Radio Nova ja Radio Dei 25 vuotta, Radio Rock 15 vuotta, Radio Suomipopin Aamulypsy 17 vuotta ja Radio Novan Retroperjantai on soinut yli 10 vuotta. Lisäksi radiossa kuultiin ensimmäiset mainokset tasan sata vuotta sitten. Ohjelmien ja kanavien pitkät iät kuvaavat hyvin radion asemaa suomalaisissa kodeissa. Radio kuuluu suomalaisten arkeen ja suosikkiohjelmia kuunnellaan viikoittain, joskus jopa joka arkipäivä.

Radio tavoittaa 4,4 miljoonaa suomalaista viikoittain

Radio tavoitti viikoittain 87 prosenttia suomalaista vuonna 2022. Suomalaiset ovat uskollisia radionkuuntelijoita, ja muutokset kuuntelussa olivat viime vuonnakin hyvin pieniä. Radiota kuunneltiin päivittäin keskimäärin 2 tuntia 23 minuuttia ja viikoittain 16 tuntia 41 minuuttia.

Radionkuuntelu on monelle päivittäinen tottumus, ja useat radio-ohjelmatkin ovatkin hyvin pitkäikäisiä. Vuoden kuunnelluin päivä sijoittui jouluvalmisteluiden aikaan, vuonna 2022 päivä oli 22.12.

Eniten radiota kuuntelivat 55 vuotta täyttäneet, keskimäärin 3 tuntia 45 minuuttia päivässä. 25–54-vuotiaat kuuntelivat radiota keskimäärin lähes 2 tuntia päivässä.

Kuunnelluin hetki oli klo 9.30 arkiaamuisin, jolloin radion ääressä oli yli 1,1 miljoonaa suomalaista. Radio pitää kuuntelijoita äärellään aamusta iltaan.

Radiota kuunnellaan eniten kotona, 54 prosenttia kaikista kuunteluminuuteista. Auto on toiseksi suosituin kuuntelupaikka, 23 prosenttia. 25–54-vuotiaiden kuuntelusta kotona tapahtui 27 prosenttia ja autossa 34 prosenttia.

Radionkuuntelu jakautuu tasaisesti Ylen ja kaupallisten välillä

Radion kokonaiskuunteluaika jakaantuu tasaisesti Ylen kanavien (51 %) ja kaupallisten kanavien (49 %) kesken. Vuonna 2022 kuunteluosuuksissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia edelliseen vuoteen verrattuna.

Suomen kuunnelluin radiokanava vuonna 2022 oli edellisvuosien tapaan Yle Radio Suomi. Kaikesta 9 vuotta täyttäneiden kuuntelusta 34 prosenttia oli Yle Radio Suomen kuuntelua.

25–54-vuotiasta 77 prosenttia kuunteli kaupallisia radiokanavia viikoittain vuonna 2022, ja yli kaksi kolmasosaa ikäryhmän kaikesta radionkuuntelusta kohdistui kaupallisille kanaville. Kaupallisista kanavista kuunnelluimpia olivat Radio Nova ja Radio Suomipop.

Digitaalisten audiopalveluiden kulutus kasvoi kaikissa ikäryhmissä

Radiota kuunnellaan perinteisten radiolaitteiden lisäksi enenevin määrin myös audiopalveluiden kautta erilaisilla laitteilla. Audion kulutus kasvaa kokonaisuudessaan kaikissa ikäryhmissä, ja valtaosa siitä on radion kuuntelua. 35 prosenttia suomalaisista käytti digitaalisia audiopalveluita vuonna 2022. Yle Areena on kotimaisista audiopalveluista käytetyin.

Radion kuunteluosuudet viikon aikana 2022, yli 9-vuotiaat *

Yle 51 %
Bauer Media 22 %
Sanoma 17 %
Muut 10 %

Radion kuunteluosuudet viikon aikana 2022, 25–54-vuotiaat *

Sanoma 33 %
Bauer Media 31 %
Yle 30 %
Muut 6 %

Viikkotavoittavuudeltaan suurimmat kanavat iän ja sukupuolen mukaan 2022

9–24-vuotiaat naiset: Radio Suomipop, LOOP, Radio Nova
9–24-vuotiaat miehet: Radio Suomipop, YleX, Radio Nova
25–54-vuotiaat naiset: Radio Suomipop, Radio Nova, Yle Radio Suomi
25–24-vuotiaat miehet: Radio Rock, Yle Radio Suomi, Radio Suomipop
Yli 55-vuotiaat naiset: Yle Radio Suomi, Yle Radio 1, Radio Nova
Yli 55-vuotiaat miehet: Yle Radio Suomi, Yle Radio 1, Radio Nova

*Aiempina vuosina vuositiedotteessa on raportoitu kuunteluosuudet keskimääräisenä päivänä, tänä vuonna kuunteluosuudet viikon aikana.

Lena Brun, Finnpanel Oy, puh. 020 751 5402, lena.brun@finnpanel.fi

Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat muun muassa Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma Media Finland, Discovery Finland, RadioMedia sekä Marketing Finland.