Fritt för publicering
12.9.2008 08:30

Television katselu kasvanut digisiirtymän jälkeen

Suomalaiset katsoivat televisiota maalis-elokuussa 2008 päivittäin keskimäärin 2 tuntia ja 45 minuuttia. Tämän lisäksi tallenteita (esim. DVD ja VHS) katsottiin päivittäin 13 minuuttia. Kesämökeillä ja muu kodin ulkopuolella tapahtuva sekä muiden kuin tv-vastaanottimien kautta tapahtuva katselu jää vielä toistaiseksi tutkimuksen ulkopuolelle.

Digisiirtymä kesti Suomessa kaikkiaan noin 7 vuotta. Katseluun käytetty aika on tallenteet mukaan lukien kasvanut 13 % verrattuna vuoden 2001 vastaavaan aikaan. Tänä vuonna katseluminuutit sisältävät digisovittimien kautta tapahtuneen tallenteiden katselun sekä vieraskatselun. Vieraskatselun vaikutus katselun kasvuun on noin 4 % -yksikköä. Eniten katselu kasvoi ikäryhmässä 45 - 64-vuotiaat.15 - 24-vuotiaiden katselu on vähentynyt.

Joka kolmannessa tv-taloudessa on jo tallentava digisovitin, mikä on lisännyt television käyttömukavuutta. Talouksissa, joissa on tallentava digisovitin, ajassa siirretyn katselun osuus kokonaiskatselusta oli 10 %. Valtaosa katselusta tapahtuu edelleen "livenä", eli silloin kun ohjelma lähetetään. Tallennettuna katsotaan eniten ulkomaisia sarjoja, lastenohjelmia, elokuvia ja viihdettä. Uutiset, urheilu ja ajankohtaisohjelmat katsotaan pääasiassa "livenä". Ajansiirrosta noin 40 % tapahtuu varsinaisen lähetyspäivän aikana.

Digitalisoinnin myötä kanavatarjonta ja katsottujen kanavien määrä on kasvanut. Nyt katsotaan päivittäin keskimäärin viittä kanavaa ja viikoittain keskimäärin yhdeksää kanavaa. Kello 18:00- 23.00 välisenä aikana yli miljoona suomalaista katsoo televisiota ja parhaimmillaan, ennen iltayhdeksää, television yleisömäärä nousee keskimäärin 1,8 miljoonaan.

Ennen digitelevision lanseerausta (maalis-elokuu 2001) neljän suurimman kanavan (MTV3:n, TV1:n, TV2:n ja Nelonen) yhteenlaskettu katseluosuus oli 94 % kaikesta televisionkatselusta. Digisiirtymän jälkeen YLE:n, MTV Median ja NelonenMedian kaikkien kanavien yhteenlaskettu katseluosuus oli 90 %:ia.

Maalis-elokuussa 2008 kanavien osuudet television katselusta jakautuivat seuraavasti: TV1 24 %, MTV3 22 %, TV2 18 %, Nelonen 10 %, Sub 5 %, YLE FST5 ja Teema yhteensä 4 %, JIM 3 %, MTV Maksukanavat ja Urheilukanava 2 %, The Voice ja MusicTV kukin 1 % sekä muut kanavat yhteensä 8 %. Katseluosuudet vaihtelevat paljon ikäryhmittäin, kuukausitason seuranta löytyy osoitteessa  www.finnpanel.fi

Viihde ja urheilu vetävät puoleensa

Analogisten lähetysten loputtua maalis-elokuun 2008 katsotuin ohjelma oli Tanssii tähtien kanssa, jota katsoi 13.4.2008 1,3 miljoonaa suomalaista. Eurovision finaalia katsoi 1,2 miljoonaa suomalaista. Jääkiekon MM-kisojen katsotuin lähetys oli Venäjä-Suomi ottelu 16.5, jota seurasi myös 1,2 miljoonaa television katsojaa.

Kesällä 2008 katsottiin enemmän televisiota kun kertaakaan kesän aikana 2000-luvulla. Erityisesti elokuussa katselu oli huipussaan Pekingin Olympialaisten vuoksi. Kesäajan katsotuimmat ohjelmat olivat MTV3:lla Salatut elämät (2.6.2008), jolla oli 850 000 katsojaa sekä TV1:llä puoli yhdeksän uutiset (24.8) jolla katsojia 840 000, TV2:lla Jalkapallon EM: Loppuottelu (29.6) 820 000 katsojalla, Subilla Big Brotherin aloitusjakso (27.8) keräsi 530 000 katsojaa ruudun ääreen ja Nelosella suurin yleisö oli  (1.6.) kotimainen elokuva FC Venus, katsojia 430 000.

Katsotuimpien ohjelmien listat päivittyvät viikoittain sekä kuukausittain osoitteessa www.finnpanel.fi.

Finnpanel Oy mittaa jatkuvalla paneelitutkimuksella suomalaisten televisionkatselua. 1100 talouden otokseen (noin 2300 henkilöä) on asennettu TV-mittarit talouden jokaisen TV-vastaanottimen yhteyteen. TV-mittarit rekisteröivät automaattisesti katsotun kanavan sekä kellonajan. Tulokset raportoidaan päivittäin tilaajille. Lisätietoja Finnpanelin kotisivuilla osoitteessa www.finnpanel.f

Finnpanel Oy                        Lena Sandell, p. 020-7515 402
MTV Oy                               Taina Mecklin, p. 010 300 5265