Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 45–64 år
Befolkning: 758 000
KanavaÅr 2010År 2009
Yle TV165 %64 %
Yle TV259 %57 %
Yle Teema27 %26 %
Yle Fem22 %22 %
Yle Totalt75 %73 %
MTV360 %60 %
Sub30 %30 %
C More Total11 %13 %
MTV totalt65 %65 %
Nelonen41 %41 %
Jim26 %25 %
Liv14 %-
4 Sport (fd. Urheilukanava)11 %19 %
Nelonen betalkanaler5 %5 %
Nelonen Media totalt53 %53 %
The Voice/TV Viisi18 %16 %
The Discovery Channel5 %6 %
STAR Channel12 %-
Music TV4 %5 %
Övriga22 %26 %
Totalt81 %80 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.