Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 65–99 år
Befolkning: 363 000
KanavaÅr 2010År 2009
Yle TV176 %76 %
Yle TV268 %67 %
Yle Teema28 %29 %
Yle Fem22 %23 %
Yle Totalt81 %81 %
MTV360 %63 %
Sub23 %25 %
C More Total6 %6 %
MTV totalt63 %66 %
Nelonen32 %35 %
Jim17 %18 %
Liv9 %-
4 Sport (fd. Urheilukanava)13 %20 %
Nelonen betalkanaler2 %3 %
Nelonen Media totalt43 %47 %
The Voice/TV Viisi9 %9 %
The Discovery Channel3 %2 %
STAR Channel9 %-
Music TV2 %3 %
Övriga20 %20 %
Totalt83 %84 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.