Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 65–99 år
Befolkning: 373 000
KanavaÅr 2011År 2010
Yle TV178 %76 %
Yle TV267 %68 %
Yle Teema29 %28 %
Yle Fem23 %22 %
Yle Totalt83 %81 %
MTV361 %60 %
Sub23 %23 %
C More Total6 %6 %
MTV totalt65 %63 %
Nelonen34 %32 %
Jim20 %17 %
Liv12 %9 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)-13 %
Nelonen betalkanaler4 %2 %
Nelonen Media totalt43 %43 %
The Voice/TV Viisi-9 %
TV513 %-
Kutonen1 %-
The Discovery Channel3 %3 %
STAR Channel8 %9 %
Music TV2 %2 %
Övriga21 %20 %
Totalt85 %83 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.