Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 45–64 år
Befolkning: 756 000
KanavaÅr 2014År 2013
Yle TV161 %61 %
Yle TV243 %43 %
Yle Teema19 %19 %
Yle Fem16 %15 %
Yle Totalt71 %69 %
MTV357 %57 %
Sub25 %25 %
AVA19 %17 %
C More Total7 %8 %
MTV totalt65 %64 %
Nelonen40 %40 %
Jim20 %18 %
Liv23 %22 %
Nelonen betalkanaler3 %2 %
Nelonen Media totalt52 %51 %
TV519 %17 %
Kutonen9 %8 %
The Discovery Channel1 %1 %
Warner Bros. Discovery24 %21 %
STAR Channel18 %17 %
Music TV1 %1 %
Övriga10 %11 %
Totalt81 %80 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.