Tittartidsandelar och räckvidd
| Föregående år | Nästa år |
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 45–64 år
Befolkning: 748 000
| ||
| Kanava | År 2015 | År 2014 |
|---|---|---|
| Yle TV1 | 63 % | 61 % |
| Yle TV2 | 40 % | 43 % |
| Yle Teema | 20 % | 19 % |
| Yle Fem | 17 % | 16 % |
| Yle Totalt | 72 % | 71 % |
| MTV3 | 58 % | 57 % |
| Sub | 23 % | 25 % |
| AVA | 20 % | 19 % |
| MTV betalkanaler | 6 % | 7 % |
| MTV totalt | 65 % | 65 % |
| Nelonen | 38 % | 40 % |
| Jim | 19 % | 20 % |
| Liv | 21 % | 23 % |
| Nelonen betalkanaler | 2 % | 3 % |
| Nelonen Media totalt | 51 % | 52 % |
| TV5 | 19 % | 19 % |
| Kutonen | 12 % | 9 % |
| Frii | - | - |
| The Discovery Channel | 1 % | 1 % |
| Warner Bros. Discovery | 28 % | 24 % |
| STAR Channel | 16 % | 18 % |
| Music TV | 1 % | 1 % |
| Övriga | 11 % | 10 % |
| Totalt | 82 % | 81 % |
JIM introducerades 26.2.2007
Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007
Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007
YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007
Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.
- Målgrupp
- Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
- Befolkning
- Målgruppens storlek (personer) i Finland.
- Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
- Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.
Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen
Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .
Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.