Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: 65–99 år
Befolkning: 1 172 000
KanavaÅr 2019År 2018
Yle TV181 %81 %
Yle TV248 %49 %
Yle Teema-21 %
Yle Teema&Fem33 %-
Yle Fem-16 %
Yle Totalt84 %84 %
MTV366 %65 %
Sub21 %20 %
AVA16 %15 %
C More Total5 %5 %
MTV totalt71 %70 %
Nelonen39 %40 %
Jim20 %20 %
Liv20 %18 %
Hero11 %11 %
Nelonen betalkanaler-1 %
Nelonen Media totalt52 %52 %
TV522 %19 %
Kutonen15 %15 %
Frii14 %13 %
The Discovery Channel1 %1 %
TLC11 %9 %
Discovery Networks Finland38 %35 %
FOX13 %11 %
National Geographic Channel15 %14 %
Disney Finland23 %20 %
Music TV1 %1 %
Paramount Network--
AlfaTV13 %-
Övriga13 %21 %
Totalt88 %88 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.