Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2008
Målgrupp: 65–99 år
Målgruppens storlek: 864 000
Veckorna: 1-52/2008
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 816 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 94 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 4 h 22 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV135,6 %32,3 %795 00092 %
Yle TV221,5 %21,7 %773 00089 %
Yle Teema2,8 %3,0 %504 00058 %
Yle Fem2,0 %2,3 %450 00052 %
Yle Totalt61,9 %59,3 %806 00093 %
MTV321,5 %24,4 %757 00088 %
Sub2,2 %2,7 %437 00051 %
C More Total0,9 %0,6 %101 00012 %
MTV totalt24,5 %27,8 %767 00089 %
Nelonen5,1 %5,2 %611 00071 %
Jim1,0 %1,0 %274 00032 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)1,2 %1,1 %316 00037 %
Nelonen betalkanaler0,1 %0,1 %55 0006 %
Nelonen Media totalt7,4 %7,4 %664 00077 %
The Voice/TV Viisi0,1 %0,1 %101 00012 %
The Discovery Channel0,1 %0,1 %30 0003 %
Övr (incl. Discovery)6,2 %5,5 %413 00048 %
Music TV0,4 %0,4 %75 0009 %
Totalt100,0 %100,0 %816 00094 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.