Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2008
Målgrupp: Män 65–99 år
Målgruppens storlek: 349 000
Veckorna: 1-52/2008
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 327 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 94 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 4 h 15 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV135,2 %33,1 %320 00092 %
Yle TV223,2 %22,2 %311 00089 %
Yle Teema2,7 %2,9 %216 00062 %
Yle Fem2,1 %2,2 %198 00057 %
Yle Totalt63,2 %60,4 %324 00093 %
MTV317,7 %20,8 %305 00087 %
Sub2,0 %2,4 %197 00057 %
C More Total1,5 %1,1 %57 00016 %
MTV totalt21,2 %24,2 %309 00088 %
Nelonen4,5 %5,1 %256 00073 %
Jim1,3 %1,4 %136 00039 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)2,1 %2,1 %176 00050 %
Nelonen betalkanaler0,2 %0,2 %33 00010 %
Nelonen Media totalt8,2 %8,8 %279 00080 %
The Voice/TV Viisi0,2 %0,2 %56 00016 %
The Discovery Channel0,2 %0,1 %19 0005 %
Övr (incl. Discovery)7,5 %6,6 %186 00053 %
Music TV0,3 %0,4 %35 00010 %
Totalt100,0 %100,0 %327 00094 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.