Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: 45–64 år
Befolkning: 1 403 000
KanavaÅr 2020År 2019
Yle TV162 %60 %
Yle TV237 %38 %
Yle Teema&Fem24 %24 %
Yle Totalt69 %67 %
MTV354 %51 %
Sub23 %23 %
AVA15 %15 %
C More Total3 %4 %
MTV totalt62 %60 %
Nelonen35 %35 %
Jim18 %19 %
Liv16 %18 %
Hero12 %14 %
Nelonen betalkanaler--
Nelonen Media totalt48 %50 %
TV521 %22 %
Kutonen18 %17 %
Frii13 %14 %
The Discovery Channel1 %1 %
TLC11 %10 %
Discovery Networks Finland39 %38 %
FOX14 %15 %
National Geographic Channel16 %16 %
Disney Finland24 %24 %
Music TV-1 %
Paramount Network3 %-
AlfaTV7 %6 %
Övriga9 %10 %
Totalt81 %79 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.