Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 10–99 år
Befolkning: 2 500 000
KanavaÅr 2020År 2019
Yle TV147 %44 %
Yle TV228 %28 %
Yle Teema&Fem17 %16 %
Yle Totalt54 %53 %
MTV344 %42 %
Sub15 %15 %
AVA12 %12 %
C More Total2 %2 %
MTV totalt50 %49 %
Nelonen28 %28 %
Jim12 %14 %
Liv13 %15 %
Hero7 %7 %
Nelonen betalkanaler--
Nelonen Media totalt38 %39 %
TV514 %14 %
Kutonen8 %8 %
Frii9 %9 %
The Discovery Channel0 %0 %
TLC10 %9 %
Discovery Networks Finland27 %26 %
FOX9 %9 %
National Geographic Channel8 %8 %
Disney Finland15 %14 %
Music TV-1 %
Paramount Network2 %-
AlfaTV6 %5 %
Övriga7 %7 %
Totalt69 %68 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.