Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: 45–64 år
Befolkning: 1 382 000
KanavaÅr 2022År 2021
Yle TV155 %57 %
Yle TV235 %37 %
Yle Teema&Fem20 %21 %
Yle Totalt64 %66 %
MTV349 %50 %
Sub20 %21 %
AVA14 %14 %
C More Total4 %4 %
MTV totalt58 %59 %
Nelonen29 %32 %
Jim16 %16 %
Liv13 %15 %
Hero9 %10 %
Nelonen betalkanaler--
Nelonen Media totalt42 %45 %
TV520 %20 %
Kutonen15 %17 %
Frii11 %12 %
The Discovery Channel1 %1 %
TLC10 %9 %
Warner Bros. Discovery35 %36 %
STAR Channel11 %12 %
National Geographic Channel14 %14 %
Disney Finland20 %21 %
Paramount Network-3 %
AlfaTV8 %7 %
Övriga12 %11 %
Totalt77 %79 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.