Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 45–64 år
Befolkning: 690 000
KanavaÅr 2023År 2022
Yle TV154 %57 %
Yle TV237 %40 %
Yle Teema&Fem19 %22 %
Yle Totalt63 %66 %
MTV348 %49 %
Sub24 %24 %
AVA14 %14 %
C More Total5 %5 %
MTV totalt58 %59 %
Nelonen29 %31 %
Jim16 %20 %
Liv11 %13 %
Hero9 %11 %
Nelonen betalkanaler--
Nelonen Media totalt42 %45 %
TV521 %22 %
Kutonen20 %21 %
Frii12 %12 %
The Discovery Channel1 %1 %
TLC7 %8 %
Warner Bros. Discovery37 %39 %
STAR Channel13 %13 %
National Geographic Channel17 %18 %
Disney Finland24 %25 %
Paramount Network--
AlfaTV-10 %
Övriga12 %14 %
Totalt76 %78 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.