Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: Män 25–44 år
Målgruppens storlek: 689 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 634 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 92 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 2 h 22 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV112,8 %12,3 %550 00080 %
Yle TV213,9 %13,2 %555 00081 %
Yle Teema2,3 %2,2 %362 00053 %
Yle Fem1,3 %1,4 %335 00049 %
Yle Totalt30,4 %29,2 %603 00088 %
MTV321,5 %23,6 %592 00086 %
Sub10,4 %12,3 %527 00077 %
C More Total4,2 %2,7 %159 00023 %
MTV totalt36,1 %38,5 %608 00088 %
Nelonen13,0 %14,9 %563 00082 %
Jim5,3 %5,2 %438 00064 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)1,7 %1,9 %270 00039 %
Nelonen betalkanaler0,4 %0,3 %76 00011 %
Nelonen Media totalt21,2 %23,0 %591 00086 %
The Voice/TV Viisi2,7 %2,5 %343 00050 %
The Discovery Channel1,8 %1,1 %97 00014 %
Music TV0,8 %0,6 %133 00019 %
Totalt100,0 %100,0 %634 00092 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.