Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: Män 45–64 år
Målgruppens storlek: 751 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 707 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 94 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 3 h 42 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV124,0 %23,8 %671 00089 %
Yle TV220,1 %20,3 %663 00088 %
Yle Teema2,9 %2,9 %498 00066 %
Yle Fem1,8 %2,0 %462 00061 %
Yle Totalt48,9 %49,1 %694 00092 %
MTV318,8 %20,4 %665 00089 %
Sub4,1 %4,8 %525 00070 %
C More Total3,6 %2,4 %185 00025 %
MTV totalt26,4 %27,6 %680 00091 %
Nelonen7,5 %8,7 %607 00081 %
Jim2,9 %2,9 %438 00058 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)2,2 %2,3 %375 00050 %
Nelonen betalkanaler0,5 %0,4 %114 00015 %
Nelonen Media totalt13,5 %14,6 %646 00086 %
The Voice/TV Viisi1,3 %1,6 %322 00043 %
The Discovery Channel0,8 %0,4 %106 00014 %
Music TV0,4 %0,4 %113 00015 %
Totalt100,0 %100,0 %707 00094 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.