Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: Kvinnor 10–24 år
Målgruppens storlek: 476 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 412 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 86 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 1 h 44 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV16,2 %6,3 %275 00058 %
Yle TV210,3 %8,1 %302 00063 %
Yle Teema1,1 %1,1 %127 00027 %
Yle Fem0,8 %0,9 %130 00027 %
Yle Totalt18,4 %16,4 %355 00075 %
MTV323,0 %25,8 %358 00075 %
Sub16,1 %19,4 %321 00067 %
C More Total2,4 %1,6 %79 00017 %
MTV totalt41,5 %46,8 %385 00081 %
Nelonen19,1 %21,0 %345 00072 %
Jim3,0 %2,9 %195 00041 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)0,7 %0,7 %95 00020 %
Nelonen betalkanaler0,2 %0,1 %19 0004 %
Nelonen Media totalt25,1 %25,9 %361 00076 %
The Voice/TV Viisi3,8 %2,8 %194 00041 %
The Discovery Channel0,6 %0,6 %35 0007 %
Music TV3,0 %2,2 %110 00023 %
Totalt100,0 %100,0 %412 00086 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.