Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: 45–64 år
Befolkning: 1 473 000
KanavaÅr 2016År 2015
Yle TV165 %65 %
Yle TV242 %43 %
Yle Teema22 %23 %
Yle Fem18 %18 %
Yle Totalt73 %73 %
MTV355 %57 %
Sub24 %26 %
AVA17 %18 %
C More Total8 %9 %
MTV totalt64 %65 %
Nelonen41 %40 %
Jim21 %21 %
Liv20 %20 %
Hero12 %-
Nelonen betalkanaler3 %3 %
Nelonen Media totalt53 %52 %
TV522 %22 %
Kutonen16 %16 %
Frii11 %-
The Discovery Channel2 %2 %
TLC1 %-
Warner Bros. Discovery34 %32 %
STAR Channel20 %21 %
National Geographic Channel2 %-
Disney Finland21 %-
Music TV1 %1 %
Övriga15 %14 %
Totalt81 %81 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.