Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 45–64 år
Befolkning: 733 000
KanavaÅr 2016År 2015
Yle TV167 %67 %
Yle TV246 %46 %
Yle Teema26 %26 %
Yle Fem19 %18 %
Yle Totalt74 %74 %
MTV355 %57 %
Sub28 %29 %
AVA15 %16 %
C More Total10 %11 %
MTV totalt64 %65 %
Nelonen43 %41 %
Jim23 %24 %
Liv18 %19 %
Hero14 %-
Nelonen betalkanaler5 %5 %
Nelonen Media totalt55 %54 %
TV525 %25 %
Kutonen21 %20 %
Frii11 %-
The Discovery Channel3 %3 %
TLC1 %-
Discovery Networks Finland37 %36 %
FOX23 %25 %
National Geographic Channel3 %-
Disney Finland25 %-
Music TV2 %2 %
Övriga18 %17 %
Totalt81 %81 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.