Tittartidsandelar och räckvidd
| Föregående år | Nästa år |
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 65–99 år
Befolkning: 467 000
| ||
| Kanava | År 2016 | År 2015 |
|---|---|---|
| Yle TV1 | 82 % | 82 % |
| Yle TV2 | 56 % | 57 % |
| Yle Teema | 30 % | 30 % |
| Yle Fem | 25 % | 25 % |
| Yle Totalt | 85 % | 85 % |
| MTV3 | 65 % | 65 % |
| Sub | 23 % | 25 % |
| AVA | 16 % | 16 % |
| MTV betalkanaler | 12 % | 12 % |
| MTV totalt | 71 % | 71 % |
| Nelonen | 45 % | 43 % |
| Jim | 22 % | 21 % |
| Liv | 19 % | 19 % |
| Hero | 11 % | - |
| Nelonen betalkanaler | 4 % | 5 % |
| Nelonen Media totalt | 56 % | 55 % |
| TV5 | 20 % | 19 % |
| Kutonen | 18 % | 15 % |
| Frii | 12 % | - |
| The Discovery Channel | 3 % | 3 % |
| TLC | 0 % | - |
| Warner Bros. Discovery | 32 % | 29 % |
| STAR Channel | 18 % | 18 % |
| National Geographic Channel | 3 % | - |
| Disney Finland | 20 % | - |
| Music TV | 1 % | 2 % |
| Övriga | 24 % | 21 % |
| Totalt | 88 % | 88 % |
JIM introducerades 26.2.2007
Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007
Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007
YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007
Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.
- Målgrupp
- Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
- Befolkning
- Målgruppens storlek (personer) i Finland.
- Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
- Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.
Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen
Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .
Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.