Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: 45–64 år
Befolkning: 1 441 000
KanavaÅr 2018År 2017
Yle TV160 %63 %
Yle TV238 %40 %
Yle Teema15 %18 %
Yle Fem10 %13 %
Yle Totalt67 %70 %
MTV352 %54 %
Sub22 %22 %
AVA15 %16 %
C More Total4 %6 %
MTV totalt60 %62 %
Nelonen37 %39 %
Jim17 %19 %
Liv18 %19 %
Hero13 %14 %
Nelonen betalkanaler1 %3 %
Nelonen Media totalt49 %52 %
TV521 %21 %
Kutonen17 %17 %
Frii13 %13 %
The Discovery Channel1 %2 %
TLC9 %8 %
Warner Bros. Discovery37 %36 %
STAR Channel15 %19 %
National Geographic Channel16 %14 %
Disney Finland24 %26 %
Music TV1 %2 %
Övriga15 %17 %
Totalt78 %80 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.