Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 65–99 år
Befolkning: 498 000
KanavaÅr 2018År 2017
Yle TV182 %83 %
Yle TV256 %55 %
Yle Teema23 %25 %
Yle Fem17 %19 %
Yle Totalt86 %86 %
MTV367 %67 %
Sub24 %23 %
AVA14 %15 %
C More Total8 %8 %
MTV totalt72 %72 %
Nelonen43 %44 %
Jim23 %22 %
Liv17 %18 %
Hero12 %12 %
Nelonen betalkanaler1 %3 %
Nelonen Media totalt55 %56 %
TV522 %20 %
Kutonen21 %18 %
Frii14 %13 %
The Discovery Channel1 %2 %
TLC8 %8 %
Warner Bros. Discovery40 %36 %
STAR Channel13 %19 %
National Geographic Channel20 %15 %
Disney Finland25 %26 %
Music TV1 %2 %
Övriga25 %25 %
Totalt89 %89 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.