Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 65–99 år
Befolkning: 646 000
KanavaÅr 2018År 2017
Yle TV180 %82 %
Yle TV244 %45 %
Yle Teema20 %21 %
Yle Fem16 %17 %
Yle Totalt83 %84 %
MTV364 %65 %
Sub17 %17 %
AVA17 %16 %
C More Total3 %3 %
MTV totalt68 %69 %
Nelonen39 %39 %
Jim18 %18 %
Liv19 %19 %
Hero9 %9 %
Nelonen betalkanaler0 %1 %
Nelonen Media totalt50 %50 %
TV516 %14 %
Kutonen10 %9 %
Frii12 %11 %
The Discovery Channel0 %1 %
TLC10 %7 %
Warner Bros. Discovery30 %26 %
STAR Channel10 %12 %
National Geographic Channel9 %6 %
Disney Finland16 %16 %
Music TV0 %0 %
Övriga19 %18 %
Totalt87 %88 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.