Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: 10–99 år
Befolkning: 4 859 000
KanavaÅr 2017År 2016
Yle TV147 %48 %
Yle TV233 %35 %
Yle Teema13 %16 %
Yle Fem9 %13 %
Yle Totalt56 %58 %
MTV344 %45 %
Sub17 %19 %
AVA12 %13 %
C More Total4 %6 %
MTV totalt51 %53 %
Nelonen32 %34 %
Jim15 %17 %
Liv15 %15 %
Hero9 %8 %
Nelonen betalkanaler2 %2 %
Nelonen Media totalt43 %44 %
TV514 %16 %
Kutonen11 %12 %
Frii8 %8 %
The Discovery Channel1 %2 %
TLC6 %0 %
Discovery Networks Finland26 %25 %
FOX14 %15 %
National Geographic Channel9 %1 %
Disney Finland19 %16 %
Music TV2 %2 %
Övriga13 %13 %
Totalt70 %72 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.