Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 10–99 år
Befolkning: 2 381 000
KanavaÅr 2017År 2016
Yle TV147 %48 %
Yle TV235 %37 %
Yle Teema14 %17 %
Yle Fem10 %13 %
Yle Totalt55 %58 %
MTV343 %44 %
Sub19 %21 %
AVA10 %11 %
C More Total6 %7 %
MTV totalt51 %53 %
Nelonen32 %34 %
Jim17 %18 %
Liv13 %14 %
Hero10 %9 %
Nelonen betalkanaler3 %3 %
Nelonen Media totalt43 %45 %
TV516 %18 %
Kutonen15 %15 %
Frii8 %7 %
The Discovery Channel2 %2 %
TLC5 %0 %
Warner Bros. Discovery29 %28 %
STAR Channel16 %17 %
National Geographic Channel12 %2 %
Disney Finland22 %18 %
Music TV2 %2 %
Övriga16 %15 %
Totalt69 %71 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.