Tittartidsandelar och räckvidd
| Föregående år | Nästa år |
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 3–99 år
Befolkning: 2 657 000
| ||
| Kanava | År 2017 | År 2016 |
|---|---|---|
| Yle TV1 | 44 % | 46 % |
| Yle TV2 | 31 % | 33 % |
| Yle Teema | 11 % | 14 % |
| Yle Fem | 9 % | 12 % |
| Yle Totalt | 54 % | 57 % |
| MTV3 | 43 % | 44 % |
| Sub | 15 % | 16 % |
| AVA | 12 % | 14 % |
| MTV betalkanaler | 3 % | 4 % |
| MTV totalt | 50 % | 52 % |
| Nelonen | 31 % | 32 % |
| Jim | 13 % | 14 % |
| Liv | 15 % | 16 % |
| Hero | 7 % | 7 % |
| Nelonen betalkanaler | 1 % | 1 % |
| Nelonen Media totalt | 41 % | 42 % |
| TV5 | 12 % | 14 % |
| Kutonen | 7 % | 8 % |
| Frii | 8 % | 8 % |
| The Discovery Channel | 1 % | 1 % |
| TLC | 6 % | 0 % |
| Warner Bros. Discovery | 23 % | 22 % |
| STAR Channel | 11 % | 13 % |
| National Geographic Channel | 6 % | 1 % |
| Disney Finland | 15 % | 13 % |
| Music TV | 1 % | 1 % |
| Övriga | 11 % | 10 % |
| Totalt | 69 % | 71 % |
JIM introducerades 26.2.2007
Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007
Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007
YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007
Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.
- Målgrupp
- Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
- Befolkning
- Målgruppens storlek (personer) i Finland.
- Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
- Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.
Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen
Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .
Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.