Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: 3-99 år
Befolkning: 5 226 000
KanavaÅr 2017År 2016
Yle TV144 %46 %
Yle TV232 %35 %
Yle Teema12 %15 %
Yle Fem9 %12 %
Yle Totalt54 %57 %
MTV342 %43 %
Sub17 %18 %
AVA11 %12 %
C More Total4 %6 %
MTV totalt49 %51 %
Nelonen31 %33 %
Jim14 %16 %
Liv14 %15 %
Hero8 %7 %
Nelonen betalkanaler2 %2 %
Nelonen Media totalt42 %43 %
TV514 %15 %
Kutonen11 %11 %
Frii8 %7 %
The Discovery Channel1 %2 %
TLC6 %0 %
Warner Bros. Discovery25 %24 %
STAR Channel13 %15 %
National Geographic Channel9 %1 %
Disney Finland18 %16 %
Music TV1 %1 %
Övriga13 %12 %
Totalt68 %71 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.